Perspektiv ritning är en ritning teknik som används för att illustrera dimensionen genom en plan yta. Det finns många former används under perspektivteckning såsom, ett perspektiv, två-punkt perspektiv, trepunkts perspektiv, fågelperspektiv, mask öga uppfattning och andra. För denna handledning, är en ett perspektiv som används för att rita en scen i en rutig väg. Ett perspektiv är också ett perspektiv ritning som har en försvinnande punkt var de ritade linjerna är parallella med varandra och är på "oändligheten."
Steg
Grundläggande perspektiv ritning
- 1Börja med att skapa en försvinnande punkt genom att rita ett "x" i mitten av papperet. Sedan från centrum genom kanten av dina linjer papper rita, men se också till att de linjer du har ritat kan användas på din ritning.
- 2Sedan för nästa steg rita en serie poler på den högra sidan. När du nästan nått mitten eller flyktpunkten du kan ersätta polerna till en serie av linjer.
- 3För den vänstra sidan rita en serie stolpar och lägg i några vinkelräta bänkar. Kom ihåg att rita linjer igen när du nästan nå centrum eller slutpunkten.
- 4Sedan för nästa steg dra taket på banan genom att illustrera dess rutmönster.
- 5Nästa är att skissa hus på vänster sida och en strand scen på den högra sidan av ritningen.
- 6Slutligen avsluta ritningen genom att skissa linjer som kommer att belysa eller beskriva vägen och tak.
- 7Bläck över din ritning och du är klar. Till färgpulver över din ritning använder en svart penna eller markör med olika typer av punkter, så att det blir någon variant av konsistens på din ritning.
En punkt perspektiv
En punkt perspektiv används vanligen när objektets framsida är vänd mot betraktaren. I denna typ av rita horisontella och vertikala linjer ska vara horisontell och vertikal respektive på ritningen, och linjerna blir längre bort från betraktaren kommer att ha en vinkel mot vad som kallas en "Vanishing Point." Klicka på någon av nedanstående bilder för att få en närmare titt.
- 1Bestäm horisonten i din ritning. Rita en horisontell linje mot horisonten med en hård penna. Horisonten linjer avgör hur långt kan tittaren se baserat på terrängen och avståndet från betraktaren från marken.
- 2Välj slutpunkten. Detta är vad som kommer att avgöra effekten av perspektiv. Som referens, skulle den mest grundläggande försvinnande punkt vara belägen i mitten av papperet horisontellt och över horisonten linjen. Om du ställer in flyktpunkten till höger, kommer ritningen ser ut som om den synpunkt flyttas till vänster om objekten. Den gränspunkt för vissa objekt kan också vara över eller under horisonten linjer beroende på lutning av planen i förhållande till marken.
- 3Skiss huvudändamålen.
- Var noga med att dra alla horisontella och vertikala linjer perfekt horisontella och vertikala.
- De rader som börjar nära synvinkel och få längre bör dras sträcker sig mot den valda slutpunkten. Detta kommer att ge perspektiv effekt.
- 4Ge detaljer till din ritning respektera de proportioner dikteras av referenslinjerna du skissat innan.
Två poäng perspektiv
Två poäng perspektiv eller perspektiv med två gränspunkter används när objektens hörnen vänd mot betraktaren. Denna metod är perfekt för att rita isometriska objekt.
- 1Bestäm horisonten i din ritning. Skissa en horisontell linje mot horisonten som i den första metoden.
- 2Bestäm synvinkel, vilket är det ungefärliga läget för ögat av den person som visar ritningen. Denna punkt kan placeras under botten av papperet (utanför papperet.) Du behöver inte faktiskt markera punkten.
- 3Bestäm din första gränspunkt. Den vanliga metoden för detta är att skissa en första linje från synvinkel i en 60 graders vinkel till vänster och markera din försvinnande punkt där denna linje skär horisonten.
- 4Bestäm din andra gränspunkt. För detta kommer du att dra en andra linje från synvinkel i en 30 graders vinkel till höger. Återigen kommer den försvinnande punkten vara skärningspunkten mellan denna linje och horisonten. De 60 och 30 graders vinklar kan vara olika, men vinkeln mellan de linjer som går från ögat på den observatör till gränspunkter måste bilda en 90 graders vinkel.
- 5Skissa dina viktigaste ritobjekt de vertikala linjerna helt vertikal, de horisontella linjerna flyttar till vänster i vinkel mot vänster flyktpunkten och de horisontella linjerna flyttar till höger i vinkel mot höger flyktpunkten (alla horisontella linjer bör konvergera i ena eller den andra av de försvinnande poäng om sträckte sig tillräckligt långt).
- 6Ge detaljer till din ritning respekterar de trender som ges av de horisontella linjerna skissade för de viktigaste objekten. Dessa linjer kommer att bestämma hur stor del av storleken på de objekt när de är belägna närmare eller längre från synvinkel.
- Gör ljus, tillfälliga riktlinjer med en linjal (visas här i grönt) för att se till att dina uppgifter är i perspektiv. Radera dessa riktlinjer senare.
Tre poäng perspektiv
- 1Observera att de tre punkt perspektiv omfattar två punkt perspektiv eller perspektiv med två gränspunkter plus den har också ett tredje perspektiv punkt eller tredje flyktpunkten i det vertikala perspektivet aspekt som från nära marken till exempel tittar upp på ett torn - som betraktaren står inför ett vertikalt hörn (kant) av objektet.
- 2Tänk på att den tredje punkten kan vara något fjärde, femte,... visa för en kantig, lutad eller roterad del av en ritning, men det är oftast baserad på parallella linjer i varje del och avser de delar som faktiskt är parallella med varandra.
- 3Titta på trappan exempel att se till att olika "3rd punkten" beror på vinkeln för objektet som visas. Så då kan det finnas flera "andra" gränspunkter av vid "lite udda vinkel försvinner uppåt i skyn (eller nedåt)" i en bild, till exempel en annan identisk trappa kan vara orienterade (roteras) annorlunda som till exempel visas i samma ritning av en lobby av en byggnad, etc.
Nollpunkt perspektiv
- 1Tänk på scener såsom landskap som saknar parallella linjer. Denna typ av perspektiv är av oregelbundna former som krokiga träd, stenblock, berg, grus, sten, grus, och sanddyner, etc.
- 2Rita ett sådant perspektiv med objektets storlek generellt blir mindre i fjärran, och de ritade element som träd lemmar, blir tunnare och mindre detaljerad i bakgrunden, med texturer, skuggor och färger som visar mindre kontrast eftersom de är längre bort så att färgerna bleknar (blir ljusare) och blir tonade mot blå färgtoner i fjärran.
Tips
- Börja alltid dina ritningar med en hård penna. 2H pennor rekommenderas för denna del, men du kanske vill använda hårdare pennor om du vill undvika att din referens linjer att synas i den slutliga ritningen. Komplett ritningarna med en något mjukare penna, såsom HB.
- Ett bra sätt att träna är att besöka platser där du kan se en struktur försvinner i horisonten (järnvägsspåren är perfekt, men vara mycket försiktig med ett tåg som närmar sig bakifrån). Sitt ner och rita strukturen huvudet på, sedan flytta över 15 meter till vänster (eller höger) och göra det igen. Öva att dra från olika vinklar, alltid notera där flyktpunkten är.
- Perspektiv kan också tillämpas för att blockera bokstäver för en mer dramatisk och imponerande effekt.
Varningar
- Se till att du håller dina händer mycket ren när ritning. Ingenting är sorgligare än att förstöra en perfekt bra ritning som tog timmar att få perfekt bara för att dina händer var inte ren.
- Kom ihåg att försöka dra lätt först, eller du kommer att se linjer i den färdiga ritningen där du har försökt att radera tidigare försök.
- Glöm inte det faktum att du kan kasta bort en dålig försök på en bild. Olyckor händer.
- Detta är en tredimensionell ritning utan perspektiv. I koordinatsystemet har inte en försvinnande punkt. I denna typ av rita parallella linjer inte verkar konvergera (komma närmare varandra) när det fälls i fjärran.
Saker du behöver
- Pennor: 2h eller hårdare, HB, 2B eller mjukare
- Pappersark
- En modell objekt att rita