Wki

Hur valla boskap

Samlas nötkreatur är en konst och en vetenskap som kräver tålamod, kunskap av flyg-zonen, och en bit av bovin psykologi. Samlas nötkreatur är lika gammal som tiden själv, lika gammal som när de första boskapen där domesticerade över 50.000 år sedan, och lika gammal som nötkreaturdrev gjort på Gamla Väster.

Vallning är en metod som utförs av vallhundar och / eller människor att flytta en besättning av nötkreatur från ett område till ett annat, antingen från en betesmarken till ett nytt bete, eller från hagen hantering anläggningar där boskapen drivs genom loppet och krossa bli vaccinerade, avmaskade, avhornas, taggad, etc. innan de släpps ut på bete igen.

Steg

Hur valla boskap. "Flight zone".
Hur valla boskap. "Flight zone".

Förstå flygningen zonen

  1. 1
    "Flight zone" flight> Det är på kort sikt som används för att beskriva den maximala distans som ett djur är bekväm att upprätthålla i din närvaro. Om du är utanför flygningen zonen, blir det ingen rörelse. Kliv in i flygningen zonen, och du kommer att få rörelsen att gå bort från dig. Flight zoner har vad som kallas en "Point of Balance," vilket är den punkt som påverkar om ett djur kan röra sig enligt den "trycket" appliceras på den. Ett nötkreatur har tyngdpunkten är oftast på, särskilt i slutna utrymmen, och bestäms av djurets vidvinkel vision. Emellertid, kan punkten av balans i en öppen-penna eller betesmark vara inte på axeln, men kanske på ögat, nacken, eller till och med i sidan. Det finns inget genomsnittligt avstånd av flyg zonen en ett djur. Varje flygning zon beror på hur " tama "ett djur är, och hur lugna eller glada djuret är. Flight zonen är alltid störst runt huvudet området, och minsta runt höfterna.
    • Tillämpa tryck bakom tyngdpunkten kommer alltid att göra ett djur gå framåt. Tillämpa trycket framför tyngdpunkten kommer alltid att göra djuret rör sig bakåt.
    • Tillämpa tryck direkt till höger om djurets skuldra kommer att göra honom flytta höger, och samma om du flyttar på en 90 graders vinkel mot djurets vänstra axel.
  2. 2
    För att göra ett djur stopp, sluta när du är förbi den punkt av balans och när djuret känner att du är ute på sin flight zone. För att flytta bara ett djur, sluta gå när tyngdpunkten för det djuret passeras. Kom ihåg att vara lugn.

Rörliga nötkreatur betesmark

  1. 1
    Gå ut till besättningen av nötkreatur som befinner sig i en hage eller hage. Var lugn och avslappnad när du gör det, och se till att du är i sinnesstämning där du kan hantera och fösa boskapen så lugnt som möjligt.
  2. 2
    Gör de nödvändiga förberedelserna. Var beredd i förväg innan du börjar valla dem till det angivna området. Öppna portarna du vill boskapen att gå igenom och stänga alla portar som du vill boskapen att inte gå igenom.
  3. 3
    Få boskapen till en lös flock. Börja med att röra sig i ett sicksack rörelse för att få dem i en lös hjord, som arbetar från den bakre delen av besättningen. Inte cirkel runt boskapen. Applicera tryck från ytterkanterna av besättningen eller kollektiv flygning zonen, att flytta djuren till en lös gäng. Du kan inducera de bakre djuren att börja röra sig genom att ge dem en "aggressiv" stare, simulera stalking rörelse ett rovdjur dimensionering upp besättningen. Inte dröja alltför länge i ett djurs blind fläck dock, annars kommer det att vända sig om och titta på dig. Ta din tid, eftersom du kan behöva göra stora rörelser beroende på hur stor hagen är och hur långt ut boskapen är utspridda. Detta första steg kan ta allt från 5 till 30 minuter långa.
    • Gå inte efter lösa eftersläntrare, eftersom de kommer att dras ut ur skogen eller är på ena sidan kommer att dras till flocken. Och gör inte gäng upp dem snabbt, eftersom du bara vill att de ska vara lite orolig för ditt beteende och inte ta av plötsligt i rädsla och flykt. Ångest alltid kommer före rädsla och flykt.
  4. 4
    Flytta dem där du vill ha dem. För att börja initiera rörelse i den riktning du vill att de ska gå, utöva påtryckningar på den kollektiva flygningen zonen. Fortsätt sicksack rörelse, men tryck närmare in i besättningen, flyttar vinkelrätt mot att besättningen är tänkt att gå. När rör sig i önskad riktning, kommer det att bli lite lättare att hålla dem i rörelse.
    • Djur alltid börjar vackla eller cirkling bort från den önskade riktningen, bara så att de kan lokalisera var du, föraren, är. Detta är en naturlig anti-underprissättning, eftersom de alltid vill veta var rovdjur är och vad dess avsikter är. Detta kan inträffa om föraren (eller rovdjur) är i sin blinda fläck. Så, för att hålla denna cirklande beteende från att hända, eller att rätta till dem och hålla dem i samma riktning som de behöver för att gå, inte stanna kvar, även tillfälligt, i varje djurs blind fläck. Omedelbart stoppa eller ändra rörelsen de kommer som ett sätt att lindra trycket och belöna djuren för att gå vidare.
  5. 5
    Flytta genom porten. När du kommer till grinden, stå nära ingången till porten (inte rakt framför eller strax efter det), och gå framåt och bakåt för att kontrollera förflyttning av djur genom porten. Flytta framåt stoppar rörelsen, och rör sig bakåt kommer att lindra trycket och ge djuren att röra sig genom porten.

Flytta boskap genom en arbetsgrupp gränd eller ras

  1. 1
    Flytta boskap i fållorna med samma metoder som beskrivits ovan. Samma rörelser för att flytta kreatur från hage till hage kan användas i rörliga boskap i en fålla. Här är några specifika situationer:
    • Genom porten: Kontroll antalet nötkreatur kommer in en grind som beskrivs i steg på grinden rörelser ovan, röra sig bakåt för att frigöra spänningar och tillåta flöde genom porten, då rör sig framåt för att stoppa ytterligare rörelse. Detta är mycket användbart när man styra antalet djur som tillåts genom en tävling eller arbetar gränd i taget.
    • Genom hanteringsanläggningen: Att få dem att flytta från badkaret till tävlingen, gå i motsatt riktning de ska gå. Detta kommer att sätta dig bakom deras synpunkt balansen när du går bort från dem, låta dem flytta ner loppet tills inga fler djur kan ange den. När du behöver för att hålla dem går framåt, men inte bakåt, gå bort från djuren i samma riktning som de skulle flytta och gå tillbaka till den punkt där du började på, och upprepa dina rörelser som behövs.
    • Into the squeeze rännan: Flytta ett djur i en klämma ränna innebär befordran handler stopp när tyngdpunkten passeras.
  2. 2
    Släpp när bearbetningen är klar. När du släpper ett nötkreatur från squeeze rännan, står bakom den punkt balans, eller gå i motsatt riktning djuret är att gå, sätta dig bakom tyngdpunkten.

Tips

  • Alltid vara lugn och tyst vid hantering av nötkreatur. Bli inte arg, frustrerad, spänd eller nervös, annars boskapen kommer känna ditt tillstånd och spegla det i deras beteende, vilket får dem att bli glada och orolig också. Skrik inte eller använd överdrivet våld (som att slå dem med sortering stick, ge dem lite för många skott med nötkreatur prod, etc.) för att få igång dem. Inte bara är det djurmisshandel men det kommer inte att resultera i dem lyda dina önskemål, det kommer att öka sin rädsla och lust att komma undan.
  • Nötkreatur är feed-orienterade djur, och kommer att träna lätt när det ges ett livsmedel belöning för att lära sig ett visst beteende eller blivit betingad att ett visst ljud eller syn. Ett samtal eller ljudet av ett horn (och konsistens) kommer att påverka djur komma att få något att äta, och att hjälpa till att få dem att flytta till ett område som du vill att de ska gå.
  • Herding stegen ovan används främst för nötkreatur som lever i extensiva system som stora rancher eller i feedlots där de inte är vana vid mänsklig hantering. För de djur som är mycket van vid eller helt tama mot deras mänskliga truck, dessa djur måste ledas in i en ny hage eller fålla, som vallning (om du använder ett nötkreatur hund) är ofta inte den bästa lösningen och kommer att förvirra och skrämma dem.
  • Kom alltid ihåg att när du hanterar din boskap, du tränar dem. Nötkreatur kommer att svara på hur du hanterar dem, bra eller dåligt, konsekvent eller inte.
  • Du kan använda dessa tekniker för att valla andra flockdjur, alltför.
  • En hund, företrädesvis av en speciell ras, kan hjälpa dig besättning. Se till att hunden är tränad så att han inte angriper eller panik djuren och, framför allt med små djur, att hans vallning tekniken inte kommer att skada dem. Änder, till exempel, bör stirrade ner - inte kvävas vid.

Varningar

  • Såsom nämnts ovan, skrik inte eller jaga boskap, eftersom detta endast kommer att öka stress, och kan orsaka vissa djur att bli aggressiv när de känner hörn. Cornered djur är mycket farligt, och kan allvarligt skada eller till och med döda dig.
  • Upphetsad, vild rörelse kan också orsaka en hel del skador på utrustning och även skador på djuren själva. Lugn, är långsam rörelse det snabbaste sättet att få dem att flytta och gå på det sätt du vill gå utan några problem.