Wki

Så spelar maffian

Mafia (även kallad Assassin, Werewolf eller Village) är en grupp rollspel av strategi, överlevnad, och förmågan att upptäcka ett bedrägeri. Den imaginära Inställningen är en liten by där den lokala stadsborna och maffian är i en allt ut strid för överlevnad.

Det finns många varianter av spelet. Den version som beskrivs här kräver en kortlek och fungerar bäst med mellan tolv och tjugofyra spelare.

Steg

Så spelar maffian. Dela upp en kortlek så att det finns ett kort för varje person som spelar (minus 1 för moderatorn).
Så spelar maffian. Dela upp en kortlek så att det finns ett kort för varje person som spelar (minus 1 för moderatorn).

Ställa in

  1. 1
    Välj en moderator. Det är bäst om denna person är någon som känner till reglerna och har spelat spelet innan.
  2. 2
    Dela upp en kortlek så att det finns ett kort för varje person som spelar (minus 1 för moderatorn). Kungen kommer alltid att vara detektiv, och det bör finnas en kung. Drottningen kommer alltid att vara läkare, och det bör finnas en drottning. Välj en färg (t.ex. klubbar) att vara maffian. Det bör finnas en maffia medlem per 3 bybor, avrundat nedåt. Sätt dessa tre typer i leken, tillsammans med tillräckligt med vanliga kort för alla andra utom för moderatorn.
  3. 3
    Blanda korten och har varje spelare ta ett kort och titta på det utan att visa det till någon annan. Kortet som plockas är det tecken som den personen spelar. När alla har tagit och tittat på sina kort, kommer moderatorn börjar spelet.
  4. 4
    Spela spelet genom dagen och rundar natt (som beskrivs nedan) tills antingen maffian har eliminerats, eller antalet maffian och stadsborna är lika (i det här fallet, maffian har fullständig kontroll över omröstningen). Spelet börjar med en dag cykel, där maffian ännu inte vet vem de andra maffia medlemmar.

Natt cykel

  1. 1
    Har moderatorn börja natten cykeln genom att berätta för alla att blunda och sätta deras huvuden.
  2. 2
    När alla är "sover", moderatorn ska instruera maffian att vakna upp och väljer ett offer. De människor som har maffian korten kommer att öppna sina ögon och beslutar sinsemellan (så tyst som möjligt) som de vill döda. De informerar moderatorn om vem offret är (genom att peka på honom eller henne) och moderatorn kommer sedan berätta för maffian att somna.
  3. 3
    Moderatorn kommer att instruera sheriffen att vakna. Sheriffen kommer då att peka ut en person som de misstänker vara en maffia medlem och moderatorn kommer tyst indikerar (genom en tummen upp eller tummen ner) huruvida eller inte att den personen är en medlem av maffian. Om Sheriffen var rätt han eliminerar Maffiamedlem och om han hade fel han vet en annan oskyldig (bortsett från sig själv eller en person som han valde felaktigt på någon av de föregående nätterna). Moderatorn kommer sedan instruera sheriffen för att återgå till viloläge. Obs: I ett alternativt sätt att spela, inte sheriffen / Detective inte automatiskt eliminera Maffiamedlem han / hon har identifierat. Snarare är det upp till sheriffen att övertyga stadsborna nästa dag som maffian medlem är.
  4. 4
    Läkaren kommer därefter att uppmanas att vakna upp och välja en person att spara. Läkaren kommer då (tyst) pekar på en enda person för att spara. Han kunde också välja att spara sig (själv). Om personen väljer att bli dödad av maffian sparades, kommer de att överleva natten. Annars kommer ingenting att hända med den sparade personen och den person som dödas kommer att dö.

Dag cykel

  1. 1
    Moderatorn kommer sedan instruera alla att vakna utom den person som dödades - om inte läkaren har förutsägas exakt vem maffian försökte döda, i vilket fall som personen har sparats. Den döda berättar inga sagor, så den som blir dödad i spelet måste tiga för resten av matchen.
  2. 2
    Håll diskussionerna. Stadsborna (detta inkluderar, sheriff, och maffian) bör diskutera de senaste händelserna. Ingen kan visa sina kort, även om de kan försöka övertyga andra om att de är en viss roll. När diskussionen har utvecklats till en punkt där någon har en misstanke, lekintäkter till anklagelserna.
  3. 3
    Gör anklagelser. Vid denna punkt, kan någon göra en anklagelse mot en annan spelare som anger att de tror att den andra personen är en del av maffian. När en anklagelse har gjorts, måste den utstationeras av en annan spelare för att anklagelsen att tas till en omröstning. När någon har anklagats och utstationerade, måste åklagare förklara resonemanget bakom anklagelsen. Sedan andra spelare kan tala om de tror att anklagelsen är bara.
  4. 4
    Försvara den anklagade. Vid denna punkt, kan alla som väljer att försvara den anklagade och den anklagade därefter har rätt att försvara sig och förklara varför det inte finns något sätt att han eller hon skulle kunna vara en del av maffian. Detta kan ske i en rättegång-liknande miljö, där den tilltalade talar om en fiktiv alibi och ofta anklagar andra spelare i hans eller hennes ställe. Spelarens får citera deras förhållande till andra aktörer som en anledning till att de inte kunde vara i maffian.
  5. 5
    Ha en omröstning. Moderatorn frågar nu som tror att den anklagade är skyldig och en omröstning. Röstningsförfarandet kan eller inte kan vara anonym.
  6. 6
    Applicera domen. Om en majoritet av de röstberättigade spelarna röstar skyldig, hans eller hennes kort och de anklagade visar anses nu dödas. Om inga kort användes, kan den tilltalade ange bara om de är i maffian. Om det inte finns en majoritet av guilty, anklagelserna börja igen. Dagen rundan fortsätter tills någon har förklarats skyldig och bort från spelet, och natten rundan börjar igen.

Variationer

  • I en vänsterorienterad version av spelet sheriffen ersätts av en revolutionär hjälte av folket såsom Assata Shakur, Emma Goldman, eller Ernesto Che "Guevara. Likaså maffian ersätts av FBI och vinna spelet om att avlägsna alla FBI agenter. Folk som spelar denna version av spelet kallar generellt spelet "Emma" eller "Assata" istället för "maffian".
  • Moderatorn kan plocka ut maffian medlemmar, sheriffer, etc., av honom / henne själv. Detta är bra om moderatorn vet spelar nivån på spelarna, och kan göra ett mer balanserat spel.
  • Ge lite tid (fem till femton minuter) före varje diskussion (så den här gången kan ske flera gånger per dag) för människor att samtala hemlighet. De kan inte visa korten, men detta kan vara en tid för att försöka övertyga någon att du är oskyldig innan de öppet anklaga dig.
  • En annan ståndpunkt ges ut kan vara att uppgiftslämnaren. Denna person får veta vem maffian är utan att de vet vem hon / han är. Den informant uppgift är att hjälpa stadsborna, men de måste vara försiktiga eftersom om maffian misstänkte något, kommer hon / han antagligen bli dödad. Under den första natten, kommer moderatorn berättar maffian att göra någon form av tecken (t.ex. höja sina händer noga) och låta informanten öppnar hennes / hans ögon, så ser vem tillhör maffian. Se Relaterade Googles nedan för en mer detaljerad beskrivning om hur man spelar den här versionen av spelet.
  • Några andra roller som används för nöje är Armor, som inte kan dödas av maffian och endast röstas bort, Bandit, som inte har någon rösträtt men vet vem maffian är och arbetar för att hjälpa maffian, den advokat, som väljer någon att försvara och att personen inte kan röstas ut följande morgon, Rambo, som kan kasta en "granat" på någon och döda den personen och de två personer på vardera sidan i ett varv, och busschauffören, som kan blint förändra två människors roller. De enda roller som är absolut nödvändigt är det av moderatorn och maffian.
  • En annan variant lägger bara två spelare till den ursprungliga uppsättningen, "seriemördaren" och "brevbäraren." Seriemördaren går efter doktorn, så att läkaren inte kan rädda vem han dödar. Den seriemördare kan dödas av maffian, dock, men ändå dödar någon som tur. (Note # 1: Den seriemördare är inte maffian, så att sheriffen inte kan "upptäcka" honom OBS # 2:. Det är bäst att inte avslöja kort när du spelar med en seriemördare, med berättaren fortfarande kalla sin tur, även när han är död.) The Postman fungerar som en vanlig bybo, utom för en liten överraskning. När han blir dödad, avslöjar han sig som brevbäraren och går "postal", tar någon med sig i graven.
  • För stora grupper är det ofta intressant att ha två separata, konkurrerande grupper av maffian.
  • Spelet kan försvåras för maffian om de inte kan kommunicera på natten. På natten, räknar moderatorn samtliga spelares namn, och medlemmar av maffian, utan att öppna deras ögon, gör ett tecken på en spelare som de vill döda. Om minst hälften av maffian ledamöter röstade för samma person, han / hon dör, annars ingen ska dödas. Maffian måste välja offret i dag cykeln, troligen genom ögonkontakt, så att medborgarna inte märker det. Naturligtvis, den första natten de måste öppna sina ögon för att se varandra.
  • Det är ännu mer spännande om spelarna inte visar sina kort när de dör, bara i slutet av matchen. Så stadsborna vet inte hur många maffia medlemmar är fortfarande vid liv.
  • Spelet kan också spelas som vampyrer eller Varulvar. Detta ger det lite mer av en Halloween känsla.
  • En annan variant är att lämna allt annat lika, förutom att när alla vaknar, berättar moderator en historia om hur den personen dog, kan det vara roligt eller skrämmande, något som du önskar. Då alla röstar på vem tror att maffian är.
  • En intressant twist: den andra (eller Alien). Lättast om du har läkaren i spel. Den andra ser ut som en bybo. Efter maffian och läkaren har gjort sina gärningar, väcker den andra. Om maffian valde honom för att döda, ger moderatorn den Andre något tecken. Den andra är nu aktiv. Under nästa dag, bör den andra göra allt möjligt för att bli lynchad. Om det lyckas, de andra vinster. (Den andra förlorar om lynchad innan aktivering)
  • Vissa människor spelar detta spel med en trollkarl som är på medborgarnas sida och kan välja att döda en person som de misstänker är maffia varje natt och kan rädda en person från att lynchas genom att signalera till moderator.They kan göra varje sak bara en gång om.
  • Den Lycan - De är medborgare (de vet om de är Lycan men och även en maffia kan göra anspråk på att vara den Lycan), men om detektiven eller Psychic kontroller dem under natten, de verkar vara en maffia. Det är sorta suckish roll att vara, men det hjälper maffian. Om de dör de visar sig vara en maffia.
  • Den Peeping-Tom - The Peeping-Tom är tillåtet att öppna sina ögon när som helst. Denna person får reda på vem som spelar alla roller i spelet, men gör personen mycket riskerar att dödas av maffian.
  • Den mormor med hagelgevär - Om mormor med hagelgevär besöks av någon under natten, dör den personen. Så om den psykiska eller detektiv undersöker henne, dör de. Om maffian försöker döda henne, är en slumpmässig Mafia dödades. Hon kan inte bli dödad av maffian. De människor som undersöker henne vet inte om de dog på grund av hennes eller på grund av maffian eller whatnot. De är på medborgarna laget.
  • Cupid - På den första natten cupid plockar två personer att vara de älskande. Om en av de älskande dör de andra dör av ett brustet hjärta direkt. Så säger Cupid plockade Bob och Bill till de älskande (bara för att lägga till, de behöver inte vara av motsatt kön), om nästa natt maffian döda Bob, Bill skulle också dö för att samma kväll. De två personer ska varnas när de väljs och vet vem den andra vännen är. Cupid är på medborgaren laget. Alternativt kan de två älskande utses i början av spelet av korten (t.ex. kunde två hjärter och två ruter identifiera roller älskare). De älskande skulle sedan vaknat av moderatorn under den första natten tillräckligt länge för att känna igen varandra.
  • Du kan också lägga in en Romeo och Julia paret. Om en i paret blir dödad eller lynchas den andra dödar dem själv och en annan person.

Tips

  • Realistiskt är det minsta antalet spelare som behövs för ett spel 7 (5 Town vs 2 Mafia).
  • Det är ofta intressant att fråga Mafia medlemmar (och försåtliga stadsborna) om sina strategier när spelet är över.
  • Hålla nära koll på vem anklagar vem som stöder vem, etc. Senare i spelet, kan det finnas en scen där alla är förbryllande att lista ut vem som kan vara maffian, och att veta att rösta rekord av människor kan hjälpa en hel del.
  • Att sitta i en cirkel, utan snygga tabeller eller musik, ger en skrämmande "häxjakt" luft till spelet. Glöm inte, att komma in i det här spelet är det som gör det roligt.
  • För att göra spelet intressant, kan moderatorn göra upp kreativa och genomarbetade historier om hur offret dödades eller sparas.
  • Om du har dödats, det är fortfarande kul att sitta och titta på hur spelet utspelar sig.
  • En utmärkt strategi för en maffia medlem skulle vara att rösta bort andra maffia medlemmar. På så sätt kommer ingen misstänka någonsin honom / henne.
  • Antalet Mafia bör helst vara en maffia för varje tre townspersons. Ett exempel skulle vara om det finns 16 personer som spelar så det borde finnas 4 maffia, om det finns 20 personer som spelar borde det finnas 5 maffian. Med hjälp av detta förhållande, den Townspeople har i princip ett antal mislynches tillgängliga för dem som är lika med det antal maffiamedlemmar minus 1. Om man betänker det faktum att antalet korrekta Lynches krävs för att vinna spelet är lika med det antal Mafia medlemmar, så du kan se varför detta 3-till-1-förhållande måste upprätthållas.
  • När du ökar antalet spelare, kommer du vill öka antalet tecken spelare också. Detta är speciellt bra när du har tillräckligt många människor som alla är trött på att vara en townsperson varje gång. Vid denna punkt, börja göra upp slumpmässiga tecken som har förmågan att göra vissa saker. Detta kräver mer arbete från moderator, som har att hålla koll, men det kan vara värt det för stora spel.
  • En annan utmärkt strategi som är lite svårare att dra bort och kräver att leka med en läkare eller sjukvårdare. En maffia medlem efter att ha lett en avgift mot en annan maffia kan säga något om effekterna av "om han / hon är maffian sjukvårdare / läkare behöver för att rädda mig." Under natten när sjukvårdare är att välja vem som ska rädda personen kan också peka på sig själva. Detta kommer att ge ut den falska vibe till sjukvårdare att personen är sheriffen eller detektiv. När maffian medlem har hans / hennes tur under natten bör de därefter begå självmord. Att välja att döda hans / hennes själv. Om sjukvårdare är smarta de ska spara maffian medlem från hans / hennes eget självmord. Från och med då maffian medlem kommer ha avskräckt misstanke för resten av spelet, om de inte kontrolleras av sheriffen / detektiv.
  • När du är kallad att vakna det skulle hjälpa dig om du sitter upp tyst och när du väljer någon att döda eller peka på någon eller för att spara someone.Then när du får höra att somna gå tillbaka så tyst som möjligt så när varje kropp gör anklagelser som de tror inte att du är maffian.
  • När anklagar en spelare / försvara sig spelare kan välja att förlita sig på fiktiva argument, citerar alibi och fiktiva tidigare evenemang. Det är lättare att göra om moderatorn berättar genomarbetade historier visar hur offret dog. Även om dessa argument inte kan faktiskt bevisa någon skyldig eller oskyldig, kan de ge information om huruvida den misstänkte känner sig skyldig.
  • Det finns många varianter av detta spel. Känn dig fri att experimentera.
  • Ett sätt att spela är att ha en informations omgång före dagsljus och mörker rundor tid. Moderatorn ber alla att blunda. De moderatorer frågar sedan maffian att vakna upp och signalera till moderator som de är utan att döda någon. Då sheriffen, då läkaren, sedan några andra specialtecken. Detta gör moderatorn att veta vem som är vem och en chans för stadsborna att lyssna efter ledtrådar såsom ljud eller rörelser för dagtid omgången.
  • Den värsta giveaway en maffia medlem kan göra är att döda någon som hade anklagat en maffia medlem under dagen, eftersom det pekar en hand rakt på Maffiamedlem om någon frågar "Vem skulle dra nytta av det?"
  • Detta spel kan också spelas via ett forum, vilket tillåter mer sekretess och bedrägeri, samt en mer bekväm tid processen.
  • Det är en bra idé att göra den enda gången där du kan visa ditt kort vara när du dör. Annars vinner sheriffen enorma makt för en runda (eller längre, om läkaren skyddar honom), och om någon aldrig visar sitt kort, det är en död giveaway att han eller hon är maffian.
  • Försök att inte ta till slumpmässiga anklagelser i den första rundan. Detta är den bästa tiden att döma människors beteende. Titta även på som verkar vara säker på identiteten hos vissa människor - de kan vara maffian.
  • Om bara moderatorn vet hur många Mafia medlemmar i spelet, då finns det ett inslag av gissningar.
  • Om du är sheriff och det är du, en maffia medlem, och en townsperson se om du vet vem maffian medlem är, berätta townsperson att du är sheriffen.
  • Om antalet spelare är inte en multipel av 4, och du måste avvika från det normala 3-till-1 Town till Mafia förhållande, sedan några mixtrande med spelet är nödvändig för att upprätthålla rättvisa. Att vara en av alltifrån en multipel av 4 kan ofta bara ignoreras (t.ex. med 3 Mafia i en 11-spelare eller 3 Mafia i en 13-spelare spelar mycket på samma sätt som 3 Mafia i en 12-spelare). Det är fall där med 10, 14, 18, etc. spelare där spelet moderator måste tänka på att lägga till en annan maffia medlem, men också samtidigt ge stadsborna lagt roller såsom en doktor, inspektör, etc.

Varningar

  • Den första omgången av ett spel kan pågå längre än en timme. Den genomsnittliga rundan är cirka 10 till 45 minuter, och en hela spelet kan pågå i över 3,5 timmar.
  • Tänk på att om du spelar runt yngre barn, de har en tendens att blurting ut vem maffian är.

Saker du behöver

  • En stor grupp människor (vanligtvis 10 eller fler)
  • En kortlek