"Big Booty" är en traditionell klappa och skandera spel som utmanar folk att inte bryta rytmen eller få tunghäfta. Det är en stor isbrytare eller fest aktivitet för barn och vuxna och aldrig misslyckas med att inspirera skratt. Även Big Booty har ingen standard regeluppsättning, är grundidén densamma överallt. Att spela en variant av Big Booty, följ dessa instruktioner.
Steg
- 1Få minst tre personer för att antingen sitta eller stå i en cirkel. Även tre personer kommer att göra, är spelet spelas bäst i stora grupper om minst fem.
- 2Etablera en spelare att vara stora bytet. Detta är i grunden bara ett namn på ledaren.
- 3Nummer de andra spelarna. Gå runt cirkeln för att namnge dem "Number One", "Number Two", och så vidare.
- 4Få stora bytet att etablera rytmen. Detta är en enkel 4/4 rytm som består av mönstret pat, klappa, snap, clap, klappa låren eller en bordsyta med båda händerna, klappa händerna tillsammans, knäppa med fingrarna och klappa igen. Börja på en moderat tempo.
- 5Låt gruppen går in med ledaren. Alla ska klappa, klappa och knäppa samtidigt.
- 6"Big Booty, stora bytet, stora bytet, oh yeah" Big> Detta ska sjungas i takt med varje slag betonar en stavelse:
- Pat - "Big boo ty"
- Clap - "Big boo ty"
- Snap - "Big boo ty"
- Clap - "Aahhhh ja!"
- 7Gör individer sjunga genom att ringa deras nummer. Varje person som är kallad att sjunga måste sjunga sitt eget nummer följt av numret på den person de skulle vilja gå nästa (eller Big Booty). Allt detta är att säga i tiden med tanke klappa / klappar tempo, notera dock att alla som inte vill kan likaväl ange siffror i stället. Ledaren startar denna kedjereaktion. Till exempel:
- Alla: "Stora Bu ty," boo byte, "> ty," boo ty, "oh yeah byte,"> "
- Big Booty: "Stora Bu ty," nummer se booty, "!> Ven" (Sagt med en enda klapp och en enda klapp)
- Number Seven: "Number se Ven, nummer tre sju,>!" (Sagt med en enda klapp och en enda klapp)
- Nummer tre: "Nummer tre, nummer åtta!" (Sagt med en enda klapp och en enda klapp)
- Nummer åtta: "Number nummer åtta," Big Boo åtta,> ty "(sagt med en enda klapp och en enda klapp)!
- 8Fortsätt mönstret tills någon gör ett misstag, då de måste lämna cirkeln. Misstag inkluderar följande:
- Faller ur rytm (oftast eftersom de inte inser deras antal hette)
- Prata under ramsan då det inte är deras tur
- Plocka egna nummer
- Plocka av antalet spelare som bara plockade dem (ex: om Number Five plockar nummer tre och nummer tre hackor Number Five igen, är nummer tre ut)
- 9Spela tills det bara finns en överlevande. Denna överlevande blir den nya Big Booty, alla andra får numreras efter hur länge de varade i cirkeln.
Tips
- Att bygga momentum och / eller uppmuntra dansa, kan du också gradvis öka tempot när du går.
- För att göra det svårare, kan en person säga "Big Booty" i stället för sitt eget nummer. Till exempel, "Number Three" låter turen till "Big Booty" skulle säga "Big Booty, big booty" i stället för "Nummer tre, stora bytet." Detta gör spelet mer utmanande eftersom det den person vars tur det är har en svårare tid att komma ihåg allas nummer.
- En annan variant för mer utmaning är att spela spelet medan trampar vatten. På detta sätt får du också om du missar klappar.
- En annan (möjligen roligare) sätt att spela är att ständigt åter rangordna snarare än att eliminera spelarna. Till exempel, om nummer tre mässar upp eller talar i tur och det finns tio personer som spelar, då blir han nummer nio (ej Ten, som Big Booty är som siffran noll) eller "Little Booty" (ett standard namn för den sista spelaren och alla andra rör sig nedåt) och de andra spelarna att förändras därefter. Detta ger en extra utmaning att minnas vem som är vem och inte ringer samma person som ringde dig. Om du spelar det här sättet, men det finns ingen vinnare. Du kan dock anse den spelare som innehar positionen för "Big Booty" längst vara den inofficiella vinnaren.
- Ledaren bör vänta bara ett par sekunder innan du startar en ny omgång, vilket ger folk mindre tid att bekanta sig med sina siffror, och håller tempot i spelet igång.
- Ett annat sätt att spela spelet är att fördubbla den underliggande tempo, vilket är mer utmanande att lära sig, men gör det lättare att räkna ut vem som har ingen rytm. I stället för ett slag per fras, skulle det vara två beats. Ex.:
- Pat "big", klapp "booty"
- Clap "big", klappa "booty"
- Pat "Big", klapp "booty"
- Två klappar med inga ord
- Pat "oh", klappa "Yeah"
- Två klappar med inga ord
- Pat "big", klapp "booty"... och så vidare
- Om du fastnar i en jam, kan en person skrika ut, "Big Booty, bryta ner det." Detta vänder sig sedan till en åtta-count breakout dans för alla, varefter Big Booty börjar sången igen. Alla stannar kvar och får en chans att göra en dum liten dans och gå vidare med spelet.
- Rytmen kan vara så komplicerat som "Big Booty" vill att det ska vara, så länge som spelarna kan hantera det ganska bra.
- Det finns många alternativa namn som detta spel är erkänt genom att inkludera "Zuma Zuma" eller "Big Buddah".
- En koreansk alternativ är att ge varje person ett namn och handling i stället för siffror. Efter att ha valt ett tema (t.ex. superhjältar), plockar alla ett namn och tillhörande åtgärder (ex.: Spiderman, hålla ut handlederna för att skjuta "spindelnät"). Helst kan varje namn och handling att spelas ut över 2 taktslag. För enkelhetens skull säger sitt eget namn utelämnat: på beats 1 och 2, inte alla "Pat, Clap" utan ramsan. På beats 3 och 4, ger personen sjunger namnet och utför handlingen i nästa person medan alla andra gör en vänster kick och ett rätt enkelt att hålla tempot. (Detta innebär indiscernible åtgärd och fel namn / action kombination läggs till i misstag listan.) Istället för att sparkas ut, är spelare som gör ett misstag oftast lekfullt straffas (t.ex. trumma på ryggen), och spelet återupptas.
- Ett stort antal aktörer är cirka tio. Om det finns för många, då spelet saktar ner och människor kan bli grinig. Om det inte finns tillräckligt många människor, då det inte kommer bli kul eftersom rytmen i spelet är svårare att komma in.
- För att verkligen höja svårighetsgraden i spelet, när en spelare får "ut," tilldelat dem ett helt nytt nummer. Om du har fem spelare, till exempel, blir den första personen att skruva upp sex, nästa sju, och så vidare, lämnar luckor i numreringen som gör det svårt att komma ihåg vars nummer att ringa när din tur kommer. (Ex. småningom kan det sluta med nummer 22 till 26 men ingen 1 till 5.)
- En annan variant av spelet ingår inte få säga två enstaviga siffror, som "sju" blir "SEV", "elva" är "lev", och så vidare. Om en annan spelare säger "nummer sju", då (s) han är ute (eller går till slutet av cirkeln).
Varningar
- Vissa människor kanske inte gillar att kallas "Big Booty" och för dem kan du ändra det till "Big Beauty" "Big Cutie" eller ibland med barn "Big Boata".