Wki

Hur du gör din egen brädspel

Så du vill göra ett brädspel? Följ stegen nedan och ha kul att göra ditt eget brädspel!

Steg

Hur du gör din egen brädspel. Bestäm åldersgrupp av dina spelare.
Hur du gör din egen brädspel. Bestäm åldersgrupp av dina spelare.
  1. 1
    Bestäm åldersgrupp av dina spelare. Att veta var åldersfördelningen på dina trevande spelare skulle tillåta dig att designa spelet så enkelt eller så detaljerat som du vill att det ska vara och gör att du kan skapa ålder-lämpliga regler. Till exempel, om du designar spelet för små barn, skulle du vilja att skapa något som är enkelt, lätt att förstå, roligt, och skulle främja kamratskap och lärande bland barnen samtidigt. För vuxna, kan du skapa något som är mer konkurrenskraftig och spännande.
  2. 2
    Tänk på ett tema och orsaken till ditt spel. Är du intresserad av att skapa ett spel som är baserat på en färdighet, som Pictionary, Alfapet eller Clue? Eller är du mer intresserad av att skapa en bana spel som enbart är baserat på tur och slump, såsom rännor och stegar? Om så är fallet, kommer det att vara en där du är en pirat och måste resa haven för att hitta försvunna skatten, eller kommer du att bli instängd i Haunted Mansion och måste undvika monster och spöken? Använd idéer från befintliga spel som hjälper dig att komma igång. Du kan även göra temat om en bok!
  3. 3
    Kartlägg de regler och anvisningar för spelet. Så mycket som möjligt, försöka hålla reglerna enkla, så att nya aktörer kommer att fånga den snabbt och kommer att ha en rolig spelupplevelse i allmänhet. Här är några saker att tänka på när du skapar regler:
    • Är spelet endast avsett för njutning ändamål, utbildning, eller en blandning av båda?
    • Vad är det lägsta och högsta antal spelare som kan spela?
    • Hur många platser i styrelsen / varianter på historien kommer du behöver för att hålla spelet intressant för flera pjäser?
    • Vilka är de bitar som behövs för spelet? (Spelarnas markörer, tärningar, kort, etc.)
    • Vad är slutmålet med spelet? Gör spelarna race för att nå en slutlig destination (som i Candy Land) eller tävla för att samla godsaker (som i Monopol)?
  4. 4
    Skissa ett utkast av din bräda design. Detta gör att du kan avgöra om du behöver för att inkludera fler eller färre detaljer i din slutliga utformningen. Du kan välja att skapa dina egna mönster för bilder och bilder som kommer att gå på ditt spel, men om du hellre vill använda färdiga bilder, det finns många resurser på Internet som du kan göra en sökning på och ladda. Nödvändiga komponenter i en traditionell spelplan inkluderar:
    • En stig. Se till att lägga till start-och efterbehandling platser och att fastställa en tydlig riktning för karaktären (s) att resa tillsammans. Besluta om att dela eller slinga vägen att lägga variation eller förlänga speltiden.
    • Positioner som att landa. Dessa kan betecknas med former (fyrkanter, cirklar, trianglar) eller ritade objekt / platser (språngbrädor, öar, moln). Se till att vissa positioner omdirigera spelare, instruera dem att plocka upp korten, eller få dem att vinna / förlora objekt. Vid utformningen av positioner som omdirigerar spelare till andra platser, vara noga med att inte skapa någon dominoeffekter (ex. en Go Back två utrymmen ställning som sänder tar en spelare till en Move Ahead Fem Spaces läge). För ett renare utseende, färg-kod positionerna för att representera olika kommandon (i motsats till att skriva ut dem).
    • Spelkort. Ett slumpmässigt blandas sortiment av korten ger variation till en oföränderlig spel väg genom att påverka spelarna i oväntade sätt. En kort berättar ofta en snabb historia om en händelse som drabbar en spelare och sedan ändrar sin score / ställning / ackumulerade varorna. Med olika typer av kort (ex. kort som ändrar en spelares plats, kort som ändrar en spelares statistik, kort som spelarna kan samla hela spelet för att representera prestationer, och / eller kort som kommandot spelarna att göra saker i verkliga livet som dans, sjunga, gör en cartwheel, dra personen till vänster om, etc.) kommer att kraftigt öka antalet sätt på vilket ett spel kan utvecklas.
  5. 5
    Applicera designen till en basplatta. Du kan använda en lång papper, men det skulle vara bättre att välja ett styvare material såsom kartong, kartong, eller affisch styrelse så att dina spelpjäser inte kommer få knackade-över om det finns en bris. (Om du bestämmer dig för att använda papper för din bas det kan lamineras så det är vattentät och kommer inte att bli lätt slitits sönder.) Om du inte vill köpa nytt material, använder gamla pizzakartonger, den kartong i gamla pärmar, eller ens styrelsen från ett gammalt spel som du inte använder längre, måla bara över materialet eller täck med rent papper för att göra plats för en ny design. När du är redo, dekorera bordet med den design som du skissat.
    • Det finns ingen gräns för de saker som du kan använda för att dekorera ditt bord - använda färdiga utskrifter, mönstrade papper, färg, markörer - något som gör att du kan jazz upp din styrelse och gör din design pop-up!
    • Gör din styrelse designen så levande som möjligt, för att fånga och behålla intresset för dina spelare.
  6. 6
    Skapa spelpjäser. Du kan rita bilder på papper, sedan tejpa eller limma dem till önskad material, såsom tunn kartong (den typ som används på flingpaket), om att göra ett spel för familj eller vänner, kan du även använda spelarnas foton. För att göra bitarna sticker, skär ut en remsa av papp som du kan vika in en 3D-triangel (liknar bildram står), och sedan hålla sig till baksidan av arb för stöd. Ett annat sätt att göra spelbrickor som står är att limma hantverk skum till botten av vikta papper. Du kan också använda bitar från andra spel uppsättningar. Du kan göra karaktären bitar i linje med de PlaceMarkers såsom kort eller polletter, dra dessa ut också. Bra material att använda för spelkorten är registerkort eller kort.
    • Om ditt spel innebär användning av en tärning eller spinner, kan du bara använda de från dina befintliga spel, eller skapa dina egna från kartong och markörer. För att göra detta behöver du en tapp, en cirkel peice av kartong, och en kartong pil, och en markör. Stick sprinten genom pilen och bit kartong. Sedan dekorera.
    • Skriv ut anvisningarna för ditt spel också så att spelarna kan bara hänvisa till att om du inte är med för att förklara reglerna.
  7. 7
    Testa och testa. Testa din prototyp med patientens familj och vänner för att lösa eventuella oförutsedda buggar eller fallgropar. Se till att spelreglerna är rättvisa och att spelet konceptet är roligt och lärorikt för målgruppen.

Tips

  • Få de åsikter och idéer från andra innan du slutför ditt spel. Be dina vänner, familj, och tror på dig själv, "Är detta vad jag vill?" Kom ihåg, kommer dina vänner och familj att spela med i spelet också, så du vill att det ska vara tilltalande för dem så mycket som möjligt.
  • Leka med reglerna.
    • Till exempel, snarare än att alltid flytta ett visst antal platser i en bana spel, ge spelaren incitament eller särskilda polletter för att röra sig i olika riktningar för en angiven tidsperiod.
    • Lägg till spel utrymmen som tar dig till andra utrymmen eller skulle tredubbla din nästa kast.
    • Ha en annan ände mål istället för att bara landa på "finish" space - landa på vatten fontän 10 gånger, samla alla guldmynt, etc.
    • Använd ett munstycke eller gör kort som visar vilken färg som ska flytta till (som i Candy Land).
  • Gör mini brädspel för på språng. Du kan också göra spelbrickor med stora pärlor, kapsyler, och göra några med polymer lera.
  • Glöm inte locket! Att det ser kreativ och full av färg beroende på tema.
  • Håll brädspel snyggt och professionellt utseende. Var inte nöjd förrän du får väl utfört arbete.
  • Om din brädspel design innebär raka lådor, använd en linjal vid förläggning ut på bordet så att det ser fint och snyggt.
  • Du kan överväga att utforma grundläggande och avancerade regler för att vädja till dem som föredrar en enklare eller mer omfattande spel. Om det genomförs på rätt sätt, kan de grundläggande reglerna hjälper införa en spelare till spelet gör det enklare att anpassa mer avancerade regler senare. Lägga frivilliga regler kan överklaga till en spelares kreativitet. Ett spel med officiella regler och samtidigt uppmuntra anpassade regler kommer att tilltala spelare frihet.
  • Ge inte ditt spel en tråkig eller användas tema.
  • Gör inte ett spel som har en oklar tema, eftersom det kan förvirra dina spelare också.

Varningar

  • Se till att du har en självklar vinnare. Om spelarna kan både samla föremål för att få poäng och tävla med varandra över mållinjen, kan det snabbt bli oklart vem som framför dem. Se till att tydligt fastställa vilka av dessa saker är mer värt och varför.
  • Se till att dina spelreglerna är rättvisa. Poängen med spelet är att skapa en trevlig, rolig och positiv upplevelse - och inte väcka någon missuppfattning bland players.If du gnista eventuella missförstånd kommer det förmodligen att leda till en mycket stor argument.
  • Om du planerar att publicera och sälja din speldesign, se till att du inte gör intrång på några uppenbara upphovsrätt. Du kanske vill överväga att ändra något som kan bli ett mål för rättstvister.
  • Gör inte reglerna alltför komplicerade. Håll dem kort och enkelt. Allt för komplicerat att göra spelarna tappar intresset snabbt och kan också göra det svårt för dig att göra.

Saker du behöver

  • En bas för din brädspel - Kartong, cardstock, affisch styrelse, gamla pizzakartonger, eller gamla brädor från andra spel som du inte använder längre.
  • Spelpjäser - Använd befintliga bitar från dina andra spel, eller designa din egen.
  • Dice, spinnare, eller kort - Du kan antingen använda en från ett annat spel eller vara kreativ och göra din egen. Spinners lätt kan göras med en bit kartong eller skum, till kritor och markörer dekorera den med dina egna bilder, en pil (kan göras från konstruktion papper eller affisch), och en skruv.
  • Teckning och färg material - Markörer, färger, pennor etc.
  • Design bitar - datautskrifter, tidskrifter cut-outs, familj foton etc.
  • Sax
  • Lim eller tejp
  • En linjal
  • Bruksanvisningen
  • Måla (tillval)