Wki

Spelregler för risk

Risk är ett spel som inte liknar något annat. Det är roligt både som en casual-spel bland vänner, samt en allvarlig strategispel med engagerade studenter över hela världen. Syftet med Risk är att erövra världen genom att styra varje territorium på en bräda som är en karta över världen. Eftersom du inte kan ta över världen i verkliga livet, varför inte göra det i ett brädspel? Läs vidare för en detaljerad diskussion om de regler och strategi bakom Risk.

Steg

Spelregler för risk. Förstå grundläggande målet med spelet.
Spelregler för risk. Förstå grundläggande målet med spelet.

Del ett: Basic Setup

  1. 1
    Förstå grundläggande målet med spelet. Målet med spelet är att erövra världen genom att styra alla länder på tavlan. Du gör detta genom att "ockupera [ing] varje territorium på bordet och på så sätt, eli [ing] alla andra spelare," enligt spelets häftet. Du vinner territorium genom att engagera andra aktörer i ett spel av rullande tärningar.
  2. 2
    Förstå vad spelet kommer med. Spelet Risk kommer med en vikbar spelplan, en uppsättning av 72 kort, och olika tokens armén.
    • Risk Board har 6 kontinenter - North Europe, South Europe, Europa, Afrika, Asien, och den australiska arkipelagen - och 42 länder.
    • Risken arméer kommer i sex grundfärger, tillsammans med olika typer av polletter, som betecknar storleken på armén. Varje uppsättning har Infanteri (vilket utgör en "armé"), kavalleri (5 arméer), och artilleri (10 arméer).
    • En förpackning med 72 Risk kort bör inkluderas. 42 korten är märkta med länder samt ett infanteri, kavalleri, artilleri eller symbol. Det finns två "Vilda" kort, och 28 "Mission" kort som följer med Secret Mission Risk varianten. Det bör finnas fem tärningar (tre röda och två vita).
  3. 3
    Bestäm hur många spelare som kommer att spela. Den totala mängden av arméer du startar spelet med beror på hur många spelare det finns:
    • 6 spelare - 20 arméer vardera
    • 5 spelare - 25 arméer vardera
    • 4 spelare - 30 arméer vardera
    • 3 spelare - 35 arméer vardera
    • 2 spelare - 40 arméer vardera (detta varierar mellan utgåvor)
  4. 4
    Sätt upp dina första territorier. Detta kommer att avgöra utgångspunkterna för alla spelare. Varje område måste ha en "armé" i det hela tiden. Det finns två sätt att kontrollera den initiala områden:
    • Låt varje spelare rulla en tärning (Enhetliga regler). Den spelare som rullade det högsta värdet kommer att välja en öppen territorium och placera en soldat i det. Flytta medurs, kommer varje spelare att välja en öppen territorium tills alla områden är upptagna. När spelare har tagit alla de 42 områden på brädet, spelarna placera sina återstående arméer på områden som de redan påstår i vilken ordning de väljer.
    • Dela ut kortlek (Alternate regler). Dela ut den hel kortlek, minus de två jokrar. Låt varje spelare stället en av deras armé bitar i varje territorium enligt de kort de har på handen. Turas om att göra detta.
  5. 5
    Bestäm spelordningen genom att rulla tärningarna. Den spelare som slår det högsta numret börjar med ordern reser medurs från start spelaren. Spelet startar efter spelordningen har fastställts.

Del två: att få och ställer nya arméer

  1. 1
    Förstå de tre fraser till en sväng: få och ställer nya arméer, anfalla, och befästa. Detta avsnitt kommer att fokusera på hur nya arméer tilldelas i början av varje varv och hur en spelare kan placera dem.
  2. 2
    Vet att varje spelare kan lösa in sina arméer i vilken enhet han / hon vill (infanteri, kavalleri, eller artilleri), förutsatt att de alla lägga till upp till samma antal arméer. Så om en spelare får sju arméer i början av sin tur, kan han lösa dem genom att få antingen sju infanteri lappar eller genom att få ett kavalleri lappar och två stycken infanteri (som lägga till upp till sju).
  3. 3
    Få dina nya arméer i början av varje varv. I början av varje varv, spelarna får fler arméer. Antalet arméer avgörs av:
    • Antalet områden som du äger. För allt tre länder, får spelaren en armé. Till exempel, om du hade 11 länder, skulle du få 3 arméer, om du hade 22 länder, skulle du få 7 arméer.
    • Turning i korten. Kort kan vridas i när du har en triss (t.ex. alla tre korten har artilleri bilder) eller alla tre typerna av arméer (soldat, kavalleri, artilleri). För den första uppsättningen av kort du slår in, får du 4 arméer, 6 för den andra, 8 för den tredje, 10 för det fjärde, 12 för femte, 15 för sjätte, och för varje extra uppsättning därefter, 5 fler arméer än de tidigare vände i. Om du har 5 eller fler Risk kort i början av en sväng måste du aktivera minst en uppsättning av dem i.
    • Äga alla territorier en kontinent. För varje kontinent att du helt dominera (inga andra fientliga arméer är närvarande), får du förstärkningar. Du får 3 arméer för Afrika, 7 arméer för Asien, 2 arméer för Australien, fem arméer för Europa, 5 arméer för North Europe och 2 arméer för södra Europa.
    • Obs: om mängden arméer du skulle få i början av din tur är mindre än tre, runda upp till tre.
  4. 4
    Placera arméer du fick i början av din tur där du har en armé närvaro, oavsett proportion. Om du vill, kan du placera en armé i alla dina områden, eller så kan du placera alla dina arméer i ett territorium. Valet är upp till dig.
    • Om, under början av din tur, vände dig i en uppsättning kort med ett område som du ägde, får du två extra infanterister. Du måste placera dessa infanterister på territoriet anges av kortet.

Del tre: attackera

  1. 1
    Attackera endast andra områden som gränsar till ett område du själv eller som är anslutna till dig ett område du äger genom ett hav-lane. Du kan inte attackera Indien från Östeuropa, till exempel.
  2. 2
    Attack många gånger som helst från någon av dina territorier till intilliggande område. Du kan attackera samma område mer än en gång, eller du kan attackera olika territorier. Du kan attackera samma territorium från samma intilliggande positionen, eller du kan attackera den från olika angränsande positioner.
    • Förstå att attackera är valfritt. En spelare får besluta att inte attackera alls under en sväng, endast distribuera arméer.
  3. 3
    Förklara att du kommer att attackera. Förklara dina avsikter högt. Till exempel säger "Jag attackerar Östeuropa från Västeuropa."
  4. 4
    Bestäm hur många arméer du kommer att attackera med. Eftersom ditt territorium måste vara upptagen hela tiden, måste du lämna minst en armé bakom. Antalet arméer du attackerar med kommer att avgöra hur man tärningar du får rulla när du torget av motståndaren vars territorium du försvarar.
    • 1 armé = 1 die
    • 2 arméer = 2 tärningar
    • 3 arméer = 3 tärningar
  5. 5
    Kasta tärningarna. Du rullar upp till tre röda tärningar, beroende på din trupp storlek. Den försvarande spelaren slår samma antal vita tärningar som antalet soldater i deras försvar territorium, med maximalt två.
    • Matcha upp den högsta röda dö med den högsta vita dör, och matcha den näst högsta röda dö med den näst högsta vita dö. Om det bara finns en vit dyna, bara matcha upp det högsta röda dö med den vita dynan.
    • Ta bort en av dina pjäser från attackerande territorium om den vita dynan är högre eller lika med dess motsvarande röda dö.
    • Ta bort en av motståndarens pjäser från det försvarande territoriet om den röda dynan är högre till dess motsvarande vit dyna.
  6. 6
    Om du lyckas utplåna alla de försvarande arméer i området du attackerar, ockupera territorium med minst lika många anfallande arméer som användes i attacken. Om du attackerar med tre tärningar (eller tre arméer), måste du kolonisera den nyligen förvärvade territoriet med minst tre arméer, men du kan välja att kolonisera det med mer om du vill.
  7. 7
    Om vid slutet av din attackerande sväng, har du erövrat minst ett territorium, lösa in en risk-kort. Du kan inte lösa in mer än en risk kortet på detta sätt.
    • Om du däremot lyckas utplåna en motsatt helt genom att förstöra hans eller hennes sista armé, får du tillgång till alla risken kort han eller hon kan ha haft i sina händer.

Del fyra: befästning

  1. 1
    Förstå att du inte kan flytta arméer runt tills din nästa attackerande sväng. För att hålla dina territorier säker från angrepp under din motståndares attack faser, det är en viktig strategi för att flytta runt bitar innan du avslutar din tur.
  2. 2
    Ordna styrelsen. Flytta bitar till olika områden i slutet av din tur. Det finns två regler om hur du kan göra detta:
    • Standard regel: Flytta valfritt antal armén lappar från ett enda område i ett angränsande territorium ockuperat av dig.
    • Alternate regel: Du kan flytta bitar som helst, så länge som startpunkt och destination kan nås genom att gå igenom en rad angränsande områden under din kontroll.
  3. 3
    Fortsätt medsols tills endast en spelare är kvar.

Del fem: strategi

  1. 1
    Vet de tre grundläggande strategier som finns i risken regelboken. Risk är ett strategispel, så den belönar spelare som använder taktik och vem utmanövrera sina motståndare. De tre stycken av strategisk rådgivning som ges till spelare från Risk regelboken inkluderar:
    • Försök att hålla hela kontinenter för att få bonusen förstärkningar. Din styrka mäts i arméns förstärkningar, så det är en bra strategi för att få så många förstärkningar som möjligt.
    • Titta på dina gränser för buildups av fientliga arméer som skulle kunna antyda en förestående attack.
    • Se till att dina egna gränser är ordentligt befäst mot fiendens angrepp. Kluster dina förstärkningar mestadels längs dina gränser för att göra det svårare för fiender att penetrera ditt territorium.
  2. 2
    Vet att hastigheten är viktig. En obalans i armén styrka är särskilt värdefull tidigt. Detta innebär att du bör försöka att lösa in dina Risk kort för förstärkningar tidigt, när förstärkningar räknas mer. Denna obalans betyder inte så mycket senare.
  3. 3
    Eliminera svaga spelare med massor av risk-kort. Eliminera svaga motståndare med massor av Risk kort har två fördelar: det tar bort en fiende samt nettning dig extra kort.
  4. 4
    Vet kontinent teorier. Spelare som regelbundet spelar Risk vet att vissa kontinenter kan vara mer fördelaktigt att ta kontroll över än andra kontinenter. De strategier kring kontinenter inkluderar:
    • Australien Theory. Börja i Australien och hålla kontroll över den. Detta ger dig två extra förstärkningar per varv, och det kan endast nås av ett territorium. Bygg trupper och flytta upp genom Asien när det börjar försvagas.
    • Nordeuropa Theory. Börja i norra Europa, stärka den mot Europa och Asien. Flytta ner till södra Europa, skär genom Afrika och flytta upp. Detta fungerar på antagandet att Asien och Europa kämpar mot varandra för att expandera.
    • Afrika Theory. Börja i Afrika, stärka den mot Europa och södra Europa. Flytta vänster till södra Europa, skär genom norra Europa och flytta till Asien genom Alaska. Detta fungerar på antagandet att Asien, Nordeuropa och Europa kämpar mot varandra för att expandera.
    • Försök att inte börja i Asien, det har alltför många gränser för att befästa och kommer snabbt att leda till över-expansion och sprida dina trupper tunn.
  5. 5
    Överväg hålla på ett kluster av länder som faller över flera kontinenter. Försvara dina gränser och bygga trupper. Även om du inte kommer att få kontinenten bonus arméer i början av din tur, inte heller kommer någon annan. Detta kräver att du vara koncentrerad nog för att bygga trupper för att sedan torka ut andra spelare när de sprider svag.
  6. 6
    Skapa allierade. Även om detta inte beskrivs som en "regel" i den officiella boken, skapa avtal med spelare att inte attackera vissa territorier, om inte vissa villkor är uppfyllda. Till exempel, "Ingen av oss kommer att expandera i Afrika fram till Jordan är ute ur spelet." Detta gör det lättare att koncentrera dina ansträngningar till andra ställen.

Tips

  • Det finns olika metoder för att spela, och det finns bara en. Det finns några andra varianter, bland annat en där du väljer ett kapital och måste försvara den, och en annan där du ges ett uppdrag kort och måste genomföra det.
  • När du har sex kort, är du skyldig att vända dem i. Detta för att förhindra folk från hamstring kort tills ersättningarna blir mycket bättre.
  • En cool sak du kan göra är att göra din egen styrelse.
  • På de flesta spelplaner, kommer de olika kontinenterna särskiljas genom olika färger.

Varningar

  • Aldrig tunna ut dina män till 3men på dina gränser. Det är att be om en större kraft för att komma och attackera dig det eftersom det skulle vara en svag punkt.
  • Samtidigt ha några gränser gör en plats lättare att försvara, kommer det också göra det svårare för dig att expandera därifrån.
  • I början av spelet kan det vara frestande att plocka mark över hela linjen, men det är mycket mer effektivt att fokusera på ett område.