Wki

Så spelar Dungeons & Dragons

Dungeons & Dragons är ett riktigt bra spel att spela när du är uttråkad, eller om du vill utöka sfärer av din fantasi. Efter allt, behöver ett spel med ett djup som detta verkligen en hel del arbete att spela rätt. Här är några saker att göra för att kunna spela detta magnifika spel.

Steg

Så spelar Dungeons & Dragons. Organisera ditt eget spel.
Så spelar Dungeons & Dragons. Organisera ditt eget spel.

Spela Dungeons & Dragons

  1. 1
    Köp handböckerna. För att kunna spela Dungeons & Dragons, även känd som D & D eller mer allmänt DnD, måste du känna till reglerna. Om du inte kan hitta en butik för att köpa böcker från, prova några webbplats som amazon.com. Läs igenom handböckerna till den grad att du i princip vet varje regel.
  2. 2
    Gå med i ett spel. Den enklaste, bästa och enklaste sättet att komma igång är att gå med i en befintlig grupp. Om du är mindre socialt benägna än genomsnittet, kan detta verka skrämmande.
    1. Hitta en grupp. Vänner som är intresserade av D & D är också en bra grupp som du kan bilda
      • # # * Lägg upp en lapp på korken ombord. "Ny spelare söker en D & D spel" borde göra det. Glöm inte dina kontaktuppgifter.
      • Lämna några D & D grejor ljuga om din arbetsplats. Du kommer att vilja köpa en uppsättning av D & D tärningar ändå. Den 20-tärningen är ikoniska - alla som spelar vet vad de är för.
    2. Gör kontakten. Du måste maila, ringa och / eller träffa den person som är värd för gruppen, och be att delta i spelet. Det viktigaste du vill skapa är åldersgrupp. D & D är en aktivitet som en blandad åldersgrupp kan njuta av, men du behöver inte nödvändigtvis vill vara den enda tonåring i ett rum fullt av 40-åringar. Det är ditt samtal på den ena.
    3. Visa upp spel kväll. Återigen - det finns ingen väg runt detta Du måste gå hem till en total främling, och knackar på dörren.. Bara vara modig, och förresten, det skadar aldrig att ha det schweiziska armékniven i din ficka ifall personen visar sig vara några sexuella rovdjur, eller något. Lär dig att.
  3. 3
    Organisera ditt eget spel. Det tar lite mer arbete från din sida.
    • Utse en Dungeon Master (DM). - mest troligt att du, om du är den som anordnar ett nytt spel. Denna person bör ha mest kunskap om reglerna, eller åtminstone de flesta villiga att lära sig och köra spelet. De kommer att vilja göra lite förberedelser av ett äventyr innan den första sessionen. Denna person ska köpa eller redan har en kopia av Core Rulebooks - Spelarens Handbook, Dungeon Master Guide & the Monster Manual I. Det finns massor fler böcker tillgängliga, men du behöver bara dessa tre för att köra spelet.
    • Hitta en plats att spela - Normalt innebär detta ett bord med några stolar runt det, och är oftast på DM: s hus / lägenhet (inte för någon riktigt bra anledning, som bara verkar vara hur det panorerar ut). Helst någonstans utan distraktioner som TV: n eller andra folk som inte kommer att spela.
    • Hitta berörda aktörer - När du precis har börjat, kommer du förmodligen vill hålla med vänner. Det enda de behöver är ett intresse för Fantasy inställningar, ett öppet sinne och fantasi. Valfritt, men rekommenderas, poster ingår en penna, en uppsättning tärningar (mer om det senare), och en spelare handbok av sina egna.
  4. 4
    Första mötet - Karaktär skapande - När du har listat ut vem och var ska du träffa alla för karaktären skapande. Du kan göra detta ensam, men med nya och oerfarna spelare är det bäst att alla träffas. På så sätt förvirrande ämnen och fest balans kan enkelt förklaras och rättas till.
    • Se till att alla har en tomt karaktär blad eller använda ett program som redblade att göra det åt dig.
    • Läs instruktionerna avseende tecken skapas i Player handbok och ha alla men DM skapa en karaktär.
    • Ta del av skillnaderna mellan raser och klasser, och som kompletterar varandra. Till exempel, om du väljer att vara en fighter och det är första gången ut, en människa eller Half-Orc kommer att vara ett mycket bättre val än antingen en Elf eller en Gnome. Å andra sidan, om du vill ha en utmaning, försök sedan en munk eller en Spell Caster av något slag (Sorcerer, Druid, prelat, guiden, etc.)
      • Detta kommer att kallas din Player Character (PC). Alla andra tecken som är i spelvärlden, som inte styrs av en spelare kallas Non-Player Characters (NPC) och kommer att kontrolleras av spelledaren.
  5. 5
    Äventyret börjar - Du kan flytta rakt in i detta steg på första session efter du är klar med tecken, eller det kan också vara den andra sessionen. Hursomhelst, det är här ni alla börjar faktiskt spela spelet.
    • Varje spelare kontrollerar sina egna datorer. Du kan inte styra andra människors PC, inte heller kan du styra NPCs.
    • DM kommer att beskriva var du befinner dig och vad som är runt omkring dig.
    • Spelarna tar alla svängar berättar DM vilka åtgärder de skulle vilja göra som svar. DM kommer att svara på varje fråga och förklara vad resultatet av någon åtgärd.
    • Play kommer att fortsätta i denna fram och tillbaka mellan spelarna och DM.
      • Exempel: Starta spelet med DM berätta var du är och några allmänna idéer om din omgivning, till exempel: "Du befinner dig i ett träsk Till norr kan du se ett hus Till väst du kan gå närmare in på.. träsk. i öster och söder passager blockeras av tät tillväxt ".
        • Spelare 1: "Jag flyttar till North långsamt, dra mitt svärd i fall något angriper oss."
        • Spelare 2: "Hur djupt är träsket vattnet"
        • Spelare 3: "Är huset i gott skick?"
        • Spelare 4: "Jag flyttar till norr, också."
        • DM: "Två du börjar att flytta norrut långsamt, leran suger på dina stövlar från under vattenlinjen Vattnet är ungefär en till två fot djupt, allmänt shin-djup {Player 3}, försök att bestämma.. kvaliteten på huset från där du är. Gör en uppfattning kontrollera. "
          • Spelare 3, som försöker se om hon kan göra något som kanske eller kanske inte vara genomförbart är ombedd att göra en "uppfattning check". Hon kommer att rulla en tjugo-tärningen (d20) och tillsätt hennes skicklighet uppfattningen att den totala. DM, i hemlighet, kommer att avgöra ett tal som representerar hur svårt det skulle vara att lyckas, detta kallas "DC". Om spelarens totala är lika med eller ovanför DC, då försöket lyckas. Mer information om hur detta fungerar finns i spelarens handbok eller på (System Reference Document).
        • Spelare 3 rullar en 13 på d20. Hon tillägger +3 hon har i Spot, ge henne PC totalt 16 för att se skicket på huset. DM hade gjort DC en 10, eftersom det var ganska lätt att se.
        • DM:. "Vindögd på strukturen, ser du att det verkar luta lite åt sidan, med brädor på windows Det är osannolikt att någon har bott där i någon tid, men om någon sak bor där... Tja, du är inte alltför säker. "
    • Ytterligare exempel på spel finns i spelarens Handbook och Dungeon ledar Guide.
  6. 6
    Slutet av spelet - De flesta sessioner kommer att avslutas vid eller nära en förutbestämd tid. Den genomsnittliga tiden bestäms av hur ofta du spelar - om du kan spela en gång i veckan, då dessa sessioner kan vara bara fyra timmar där-som om du kan bara spela en gång i månaden, får alla väljer åtta timmars sessioner. Oavsett vilket du föredrar, håller DM generellt reda på tiden och kommer att ringa i slutet av spelet när så är lämpligt. De flesta DM föredrar att skapa ett episodiskt "cliff-hanger" känns rätt innan någon form av åtgärd för att stanna vid. Detta pausar huvudsak äventyr på en spännande punkt så att spänning för hur det kommer att lösa vid nästa möte är hög bland spelarna. Precis som en TV-show, kommer detta att uppmuntra alla att komma tillbaka nästa gång!

Tips

  • Det finns spelmodulerna (kartor och berättelser som inkluderar olika typer av möten såsom: monster, NPC, och platser skatt) finns både i böcker och på nätet som kan hjälpa en DM om han eller hon inte vill skapa en. Detta är en bra plats för nya DMs att starta.
  • Var inte rädd för rollspel! Försök att säga saker som din karaktär skulle säga, snarare än att tala i dagens slang. Du behöver inte peppar allt med Thou s eller Milord s, men en medeltida bågskytt skulle inte säga "Dude!", Eller "det är ont odjuret!"
  • Njut av din tid tillsammans, oavsett resultatet av äventyret. Poängen med det hela är att ha fun.Some människor kanske tror att denna regel inte gäller och kan kasta vredesutbrott om det inte går bra. Om detta händer inte blyg för att be din DM för att sparka honom / henne.
  • Utse en Map Maker / anteckningsblock från de kvarvarande spelarna. Detta steg är valfritt, men genom att göra så det kommer att eliminera en hel del back-tracking och glömda ledtrådar.
  • Nybörjare bör hålla sig till de vanliga tecken raser och klasser som finns i spelarens handbok.
  • Dice är hänvisade till antalet sidor, så en d20 refererar till ett tjugo-tärningen. Ibland behöver du en D2 eller D3, eftersom sådana inte finns använd en D6 med 1,2,3 = 1 och 4,5,6 = 2 eller bara en rättvis mynt (d2) och 1,2 = 1; 3, 4 = 2 och 5,6 = 3 (d3). Numret som föregår "d" är det antal tärningar, så 3d6 är tre sex-sidiga tärningar.
  • I D & D spel du rulla olika tärningar (från d4 till d20 - 4-sidigt till 20 sidiga tärningar) för att fastställa resultatet av många insatser när under tvång, om resultatet kunde ha icke-triviala följder eller om åtgärden är utmanande karaktär nog att misslyckas. Exempel kan vara allt från framgång eller misslyckande i strid, försöker hoppa över en stor grop, hur väl du representerade själv i samtal med en prins, om du kan bo på en galopperande häst i regnet, att kunna se något på avstånd, etc.

Varningar

  • Inte alla kommer att förstå glädjen i rollspel. Det är deras problem, inte ditt. Ha kul oavsett vad de säger.
  • Ta inte med gäster med dig till en session oanmäld. Alltid be DM och ägaren av platsen du spelar på innan du dyker upp med någon! Åskådare tjänar vanligen som mer av en distraktion än något annat och kommer att göra många människor obekväma. Detta gäller särskilt för ägaren av platsen. Att vara artig och respektfull är alltid viktigt.
  • Graden av rollspel är ofta bestäms av den grupp som du spelar med. Lär hur långt de tar roleplay, och hur mycket komedi är integrerad i rollspel.
  • Det kan vara svårt att fokusera på äventyret när du är med dina vänner. Spelsessioner förfaller ofta till småprat. Du bestämmer om det är bra eller dåligt.
  • Se till att alla spelar med samma version. Det finns stora förändringar från en version till en annan, och även 3: e upplagan till 3,5 har några stora förändringar. Om du inte är försiktig kan du hamna skapa en karaktär som är trasig (mycket bra, oftast på grund av exploits) eller en som inte kan korrekt funktion på grund av blandningen upp regler.
  • Det är en bra idé att ha ett system för spel rutnät för att undanröja all osäkerhet där alla är jämfört med där monstren är.
  • Det är bra att rollspel, men överdriv inte. Till exempel behöver du inte att alltid säga saker som, "prithee min kung, men om min dolk inte hamnar tillbaka i mitt Ponce, jag kommer att behöva sära och fjäril dig på ett träd. Huzzah! "
  • Om andra inte rollspel, är det inte ett problem bör du få hängas upp på. Många gör inte rollspel eftersom de har starka övertygelser mot trolldom och kan bli obekväm med någon agerar som de kan göra trollformler. Andra tycker bara självmedveten playing "låt oss låtsas" som vuxna, och skulle hellre fokusera på spelet aspekten av D & D. Du kan fortfarande ha roligt beter sig som riktiga människor!

Saker du behöver

  • Böcker för regler och information såsom: Dungeons & Dragons: Players Handbook, Dungeons & Dragons: Dungeon masterledaren, Dungeons & Dragons: Monster Manual.
    • Alla tre kan köpas som en utgångspunkt förpackning i en slip case för en rabatt
    • De grundläggande reglerna, kallas d20 Document System Reference (SRD), är online och gratis. ()
  • Dice: d20, d12, d10 (faktiskt två tärningar i ett par, man går från 1-10 OCH annat går Från intervallet 10-100, räknar upp i tiotals), d8, 4D6, 2d4
  • Papper och penna (för kartläggning, hålla reda på karaktär statistik, etc.)
  • Rutat papper (tillval): Bra för karta vilket leder till både DM och Map Maker
  • En vän