Letar du efter

Hur du tar bättre bilder

  • 16 August, 2013
  • 0
Letar du efter

Många människor tror att de ska förbättra sin fotografering genom att köpa ett snyggt nytt kamera. Sanningen är, inom fotografi, är tekniken mycket viktigare än. Och tar bra bilder är något alla kan göra med någon kamera, om du tränar tillräckligt och undvika några vanliga misstag.

Steg

Hur du tar bättre bilder. Ställ kamerans upplösning för att ta bilder av hög kvalitet på högsta möjliga upplösning.
Hur du tar bättre bilder. Ställ kamerans upplösning för att ta bilder av hög kvalitet på högsta möjliga upplösning.
  1. 1
    Läs kamerans manual, och lära sig vad varje kontroll, strömbrytare, knapp och menyalternativ gör. Åtminstone bör du veta hur man slår blixten på, av och auto, hur man zooma in och ut, och hur man använder avtryckaren. Vissa kameror kommer med en tryckt nybörjare handbok men också erbjuda en större handbok gratis på tillverkarens webbplats.
  2. 2
    Ställ kamerans upplösning för att ta bilder av hög kvalitet på högsta möjliga upplösning. Lågupplösta bilder är svårare att digitalt ändra senare, det innebär också att man inte kan beskära så entusiastiskt som du kan med en högre upplösning version (och ändå sluta med något tryckbar). Om du har ett litet minneskort, få en större, om du inte vill eller inte har råd att köpa en ny, använd sedan "fine" kvalitet inställning, om din kamera har en, med en mindre upplösning.
  3. 3
    Börja med att ställa in kameran till en av sina automatiska lägen, om du har ett val. Mest användbar är "Program" eller "P"-läget på digitala systemkameror. Ignorera råd om motsatsen vilket tyder på att du använder din kamera helt manuellt, framsteg inom de senaste femtio åren i automatisk fokusering och dosering har inte hänt för ingenting. Om dina bilder ska vara dåligt fokuserad eller dåligt exponerade, sedan börja driva vissa funktioner manuellt.
  4. 4
    Ta din kamera överallt. När du har din kamera med dig hela tiden, kommer du att börja se världen annorlunda, du kommer att leta efter och hitta möjligheter att ta bra fotografier. Och, naturligtvis, kommer ni att sluta ta fler bilder, och ju mer du tar, desto bättre en fotograf kommer du att bli. Dessutom, om du tar fotografier av dina vänner och familj, kommer de att vänja dig att ha din kamera med dig hela tiden. Således kommer de att känna sig mindre obekväma eller skrämmas när du får din kamera ut, vilket kommer att leda till mer naturliga, mindre "ställde" fotografier. Kom också ihåg att ta med reservbatterier eller ladda det om du använder en digital kamera.
  5. 5
    Få utanför. Motivera dig själv att komma ut och ta bilder i naturligt ljus. Ta flera normala "peka och skjuta" bilder för att få en känsla för belysningen vid olika tider på dagen och natten. Gå utanför vid alla tider på dagen, speciellt de gånger då någon med någon mening är sova, äta, eller titta på tv, belysning vid dessa tillfällen är ofta dramatiska och ovanliga för många människor just därför att de aldrig får se den!
  6. 6
    Håll linsen klara av mössor, tummar, remmar och andra hinder. Det är grundläggande, ja, men det kan förstöra ett fotografi helt. Detta är ett mindre problem med moderna lever-preview digitalkameror, och ännu mindre av ett problem med en SLR-kamera. Men människor fortfarande göra dessa misstag från gång till gång.
  7. 7
    . Ställ din vitbalans Enkelt, kompenserar det mänskliga ögat automatiskt för olika typer av belysning, vitt ser vitt till oss i nästan alla typer av belysning. En digitalkamera kompenserar för detta genom att skifta färg vissa sätt. Till exempel, under volfram (glödlampa) belysning, kommer det flytta färgerna mot blått för att kompensera för rodnad av denna typ av belysning. Vitbalansen är en av de mest kritiska och mest underutnyttjade, inställningar på moderna kameror. Lär dig att ställa in den, och vad de olika inställningarna betyder. Om du inte är i artificiellt ljus, är det "Shade" (eller "molnigt") inställning en bra insats i de flesta fall, det gör för mycket varma proffsiga färger. Om det kommer ut för rött, är det väldigt lätt att rätta till det i programmet senare. "Auto", standard för de flesta kameror, ibland gör ett bra jobb, men också ibland resulterar i färger som är lite för kallt.
  8. 8
    Ställ en långsammare ISO-tal, om omständigheterna tillåter. Detta är ett mindre problem med digitala SLR-kameror, men särskilt viktigt för point-and-shoot digitalkameror (som oftast har små sensorer som är mer benägna att buller). En långsammare ISO-tal (lägre siffra) ger mindre bullriga fotografier, men tvingar dig att använda längre slutartider också, vilket begränsar din förmåga att fotografera rörliga motiv, till exempel. För stillastående motiv i bra ljus (eller stillastående motiv i svagt ljus också, om du använder ett stativ och fjärrutlösare), använder mycket långsammaste ISO-hastighet som du har.
  9. 9
    Komponera ditt skott eftertänksamt. Komponera bilden i ditt sinne innan inrama den i sökaren. Tänk på följande regler, men särskilt den senaste:
    • Använd regeln om tredjedelar, där de primära punkter av intresse i din scen sitter längs "tredje" linjer. Försök att inte låta någon horisont eller andra linjer "klippa bilden i hälften."
    • Bli av med störande bakgrunder och skräp. Om detta innebär att du och din kompis måste flytta lite så att ett träd inte tycks växa ur huvudet, så gör det. Om bländning kommer utanför fönstren i huset tvärs över gatan, ändra vinkel lite för att undvika det. Om du tar semester fotografier, ta en stund att få din familj att lägga ner allt skräp de kan bära runt med dem och för att avlägsna ryggsäckar eller förpackningar höft liksom. Håll den röran väl ur ramen av bilden, och du kommer att sluta med mycket trevligare, mindre rörigt bilder. Om du kan oskarp bakgrund i ett porträtt, så gör det. Och så vidare.
  10. 10
    Ignorera råden ovan. Betrakta ovanstående som lagar, som fungerar mycket av tiden men är alltid föremål för förnuftig tolkning - och inte som absoluta regler. För nära en anslutning till dem kommer att leda till tråkiga bilder. Till exempel kan röran och skarpt fokuserade bakgrunder lägga sammanhang, kontrast och färg, perfekt symmetri i en bild kan vara dramatisk, och så vidare. Varje regel kan och bör brytas för konstnärlig effekt, från tid till annan. Detta är hur många fantastiska fotografier görs.
  11. 11
    Fyll bildytan med motivet. Var inte rädd för att komma närmare motivet. Å andra sidan, om du använder en digital kamera med massor av megapixlar att avvara, kan du beskära den senare i mjukvaran.
  12. 12
    Prova en intressant vinkel. I stället för att skjuta föremålet rakt på, försöka titta ner till objektet, eller hukande och tittar upp. Välj en vinkel som visar maximal färg och minsta skugga. För att göra saker och ting verkar längre eller högre, kan en låg vinkel hjälp. Om du vill ha en fet bild, är det bäst att vara ens med objektet. Du kanske också vill göra objektet ser mindre eller att det ser ut som om du svävar över, för att få den effekt du bör placera kameran ovanför objektet. En ovanlig vinkel gör för en mer intressant bild.
  13. 13
    Fokus. Dålig fokusering är en av de vanligaste sätten att fotografier är förstörda. Använd den automatiska fokuseringen på din kamera, om du har det, oftast görs detta genom att hälften trycka på avtryckaren. Använd "macro"-läget på kameran för mycket närbild skott inte fokusera manuellt om din auto-fokus är att ha problem,. Som med mätning, automatisk fokus oftast gör ett mycket bättre jobb med att fokusera än du kan.
  14. 14
    Håll stilla. Många människor är förvånad över hur suddig deras bilder kommer ut när man går till en närbild, eller ta skott från distans. För att minimera oskärpa: Om du använder en fullstor kamera med zoomobjektiv, håll kamerahuset (finger på avtryckaren) med ena handen, och stadig linsen genom koppning andra handen under den. Håll armbågarna nära kroppen, och använda detta läge för att dra till dig själv ordentligt. Om kameran eller objektivet har funktioner bildstabilisering, använd dem (detta kallas IS på Canon gear, och VR, för vibrationsreducering, på Nikon utrustning).
  15. 15
    Överväg att använda ett stativ. Om dina händer är naturligt skakig, eller om du använder mycket stora (och långsam) teleobjektiv, eller om du försöker ta bilder i svagt ljus, eller om du behöver ta flera identiska bilder i rad (t.ex. med HDR-fotografering ), eller om du tar panoramabilder, sedan använda ett stativ är nog en bra idé. För mycket långa exponeringar (mer än en sekund eller så), är en trådutlösare (för äldre filmkameror) eller en fjärrkontroll en god idé, du kan använda självutlösaren hos kameran om du inte har någon av dessa.
  16. 16
    Tänk inte använder stativ, särskilt om du inte redan har ett. Ett stativ inkräktar på din förmåga att röra sig, och att snabbt ändra utformningen av ditt skott. Det är också mer tyngd att bära runt, vilket är ett hinder för att komma ut och ta fotografier i första hand. Som en allmän regel, behöver du bara ett stativ om din slutartid är lika med eller lägre än det reciproka värdet av din brännvidd. Om du kan undvika att använda ett stativ med hjälp av snabbare ISO-tal (och därmed kortare slutartider), eller genom att använda funktionerna bildstabilisering i kameran, eller genom att helt enkelt flytta till någonstans med bättre belysning, så gör det.
  17. 17
    Om du är i en situation där det skulle vara trevligt att använda ett stativ, men du har inte ett stativ på den tiden, prova en eller flera av följande för att minska kameraskakning:
    • Aktivera bildstabilisering på kameran (endast vissa digitalkameror har detta) eller objektiv (i allmänhet endast några dyra objektiv har detta).
    • Zooma ut (eller ersätta en bredare lins) och komma närmare. Detta kommer de-förstora effekten av en liten förändring i riktning mot kameran, och generellt öka din maximala öppning för en kortare exponering.
    • Håll kameran på två poäng från dess centrum, såsom handtaget nära avtryckaren och det motsatta hörnet, eller mot slutet av linsen. (Håll inte en delikat hopfällbar lins som på en punkt-och-skjuta, eller blockera något som kameran kommer att försöka flytta på egen hand såsom en fokusringen, eller skymmer sikten från objektivets framkant.) Detta kommer att minska den vinkel som kameran flyttas för en given sträcka händerna vingla.
    • Krama avtryckaren långsamt, stadigt och försiktigt, och inte sluta förrän tillfälligt efter att bilden har tagits. Försök att sätta pekfingret över toppen av kameran, och klämma avtryckaren med den andra delen av fingret för en jämnare rörelse (du trycka på kamerans ovansida hela tiden).
    • Förbered kameran mot något (eller handen mot något om du är orolig för repor), och / eller spänna armarna mot kroppen eller sitta ner och spänna dem mot knäna.
    • Prop kameran på något (kanske sin väska eller dess rem) och använda självutlösaren för att undvika att skaka från att trycka på knappen om saken den är stödd på är mjukt. Det handlar ofta om en liten chans att kameran kommer att falla över så kolla att den inte har långt att falla, och i allmänhet undvika det med en mycket dyr kamera eller en med tillbehör som en blixt som kan bryta eller slita av delar av kameran. Om du räknar med att göra detta mycket, kan du ta med en beanbag, som skulle fungera bra för det. Specialbyggd "beanbags" finns, påsar med torkade bönor är billigt och innehållet kan ätas när de börjar bära igenom eller få uppgraderas.
  18. 18
    Slappna av när du trycker på avtryckaren. Försök också att inte hålla kameran upp för länge, detta kommer att orsaka dina händer och armar för att vara shakier. Öva föra kameran upp till ditt öga, fokus och mätning, och tar skottet i en snabb, smidig funktion.
  19. 19
    Undvik röda ögon. Röda ögon uppstår när dina ögon vidgas i lägre belysning. När dina elever är stor, lyser blixten faktiskt upp blodkärlen på den bakre väggen av din ögongloben, vilket är varför det ser rött. Om du måste använda en blixt i dåligt ljus, försöka få personen att inte titta direkt på kameran, eller överväga att använda en "indirekt blixt". Sikta din blixt ovanför huvudena på dina motiv, särskilt om väggarna runt är lätt, kommer att hålla röda ögon ut. Om du inte har en separat blixt pistol som är justerbar på detta sätt, använd den röda-ögon-reducering i kameran om tillgängligt - den blinkar ett par gånger innan du öppnar luckan, vilket gör att motivet är elever till avtal, vilket minimera röda ögon. Ännu bättre, ta inte bilder som kräver en blixt ska användas, hitta någonstans med bättre belysning.
  20. 20
    Använd din blixt klokt, och inte använda det när du inte behöver. En blixt i dåligt ljus kan ofta orsaka ful reflektioner, eller att motivet ditt foto visas "tvättas ut", det senare gäller särskilt människor bilder. Å andra sidan, är en blixt mycket användbar för att fylla i skuggorna, för att eliminera "tvättbjörn ögon" effekt i starkt middagstid ljus, till exempel (om du har en Blixtsynkroniseringstiden tillräckligt snabbt). Om du kan undvika att använda en blixt genom att gå utanför, eller stadgande i kameran (så att du kan använda en längre slutartid utan oskärpa), eller ställa en snabbare ISO-tal (så kortare slutartider), så gör det.
  21. Om du inte tänker blixten att vara den primära ljuskällan i bilden, ställa upp för att ge korrekt exponering vid en öppning stopp eller så bredare än vad som i övrigt är korrekt och som du faktiskt använder för exponeringen (vilket beror på den omgivande ljusintensitet och slutartid, vilket inte kan vara över flash-synk hastighet). Detta kan göras genom att välja en viss hållplats med en manuell eller tyristor blixt, eller genom att använda "flash exponeringskompensation" med en prydlig modern kamera.
21
Gå igenom dina bilder och leta efter de bästa. Titta efter vad som gör de bästa bilderna och fortsätta använda de metoder som fick de bästa bilderna. Var inte rädd för att kasta bort eller ta bort foton, heller. Vara brutal om det, om det inte framstår som ett särskilt glädjande skott, sedan dike det. Om du, liksom de flesta människor, skjuter på en digital kamera, då det inte skulle ha kostat dig något, men din tid. Innan du tar bort dem, kom ihåg att du kan lära mycket av dina värsta foton, upptäcka varför de inte ser bra ut, görinte det.
22
Öva, öva och öva. Ta massor av foton - syfta till att fylla ditt minneskort, (eller att använda upp så mycket som du har råd att ha utvecklats, men inte bråka med filmen tills du kan få ordentliga bilder ofta med en enkel digitalkamera: Tills dess, måste du göra många mer uppenbara misstag att lära av, och det är trevligt att få dem gratis och ta reda omedelbart, när du kan räkna ut exakt vad du gjorde och varför under rådande omständigheter att det är fel). Ju fler bilder du tar, desto bättre kommer du att få, och ju mer du (och alla) kommer att gilla dina bilder. Skjuta från nya eller olika vinklar, och hitta nya ämnen att ta bilder av, och hålla på det, du kan göra även den mest tråkiga, vardagliga ting ser fantastiskt om du är kreativ nog om fotografering det. Lär känna kamerans begränsningar också, hur bra de fungerar i olika typer av belysning, hur väl autofokus uppträder på olika avstånd, hur väl den hanterar rörliga motiv, och så vidare.

Tips

  • För att hitta en intressant vinkel på en turistort, titta där alla andra tar sin bild, och sedan gå någon helt annanstans. Du vill inte samma bild som alla andra.
  • Få dina bilder från minneskortet ASAP. Gör säkerhetskopior, göra flera säkerhetskopior om du kan. Varje fotograf har, eller kommer att, uppleva sorg att förlora en värdefull bild / bilder, såvida han eller hon odlar denna vana. Back-up, back-up, back-up!
  • När du fotograferar bilder av barn, komma ner till deras nivå! Bilder ser ner på toppen av ett barns huvud är oftast ganska lamt. Sluta vara lata och få på knä.
  • Installera foto-redigeringsprogram och lära sig att använda den. Detta gör att du kan korrigera färgbalansen, justera belysningen, beskära dina bilder, och mycket mer. De flesta kameror kommer med programvara för att göra dessa grundinställningar. För mer komplicerade operationer, överväga att köpa, ladda ner och installera den gratis bildredigerare, eller använda Paint.net, en fri lätt fotoredigering program för Windows-användare.
  • Håll en anteckningsbok händig och göra anteckningar om vad som fungerade bra och vad som inte gjorde det. Granska dina anteckningar ofta du tränar.
  • Plocka upp en storstad tidningen eller en kopia av National Geographic och se hur professionella fotojournalister berätta historier i bilder. Det är ofta värt att peta runt foto sajter som eller deviantART för inspiration också. Försök Flickr s kamera finder för att se vad folk har gjort med de billigaste peka-och-tryck-kameror. Titta på kamerans data på deviantART. Bara inte spendera så mycket tid att få inspiration att det hindrar dig från.
  • Om kameran har en halsrem, använd den! Håll kameran på så att nackbandet dras så långt som en kan, kommer detta att hjälpa kameran stadigt. Dessutom kommer det också sluta dig från att tappa kameran.
  • Ladda upp till Flickr eller Wikimedia commons och kanske en dag kommer du!
  • Kameran spelar ingen roll. Nästan varje kamera är kapabel att ta bra bilder i rätt förhållanden. Även en modern kamera telefon är bra nog för många typer av skott. Lär kamerans begränsningar och arbeta runt dem, inte köpa ny utrustning tills du vet exakt vad dessa begränsningar är, och är säker på att de hindrar dig.
  • Om du skjuter digitalt är det bättre att underexponera skottet, som underexponering är lätt att rätta till senare i mjukvaran. Shadow detalj kan återvinnas, överexponerade högdagrar (de rena vita områdena i en överexponerad bild) kan aldrig återskapas, så finns det inget där att återhämta sig. Film är motsatsen, skuggdetaljer tenderar att vara dålig jämfört med digitala kameror, men överexponerade högdagrar är ovanligt även med massiv överexponering.

Varningar

  • När du tar bilder av människor, deras husdjur, och även deras egendom, be om lov. Den enda gången du uppenbarligen inte behöver det är när du importerar ett brott pågår. Det är alltid artigt att fråga.
  • Akta dig för att ta fotografier av statyer, konstverk, och även arkitektur, även om det ligger på offentliga platser, i många jurisdiktioner detta kan ofta vara ett brott mot upphovsrätten i dessa verk.

Saker du behöver

  • En kamera. Oavsett vad du har, eller kan låna, kommer att vara tillräckligt bra.
  • Den största minneskort kan du få, om du är på digital, eller så mycket film som du har råd att ha utvecklats om inte du.
Betygsätt den här artikeln: röster