Wki

Hur att memorera en kortlek

Tänk dig att kunna memorera ordningen på korten i en hel kortlek (eller två) så snabbt som de kan hanteras. Hemligheten av korträknare är en hemlighet längre. Använda tekniken minne palatset nedan kan du också memorera en slumpmässig (eller staplad) kortleken i ordning med en visning. Det tar lite tid att ställa upp och en hel del övning, men när du väl har fått ner det, kommer du att kunna förvåna dina vänner.

Steg

Hur att memorera en kortlek. Memorera rim "åtta kungar hotade att spara nittiofem drottningar för en sjuk knekt" detta är den ordning kortens rang kommer att köras i 8-k-3-10-2-7-9-5-Q-4-a -6-j.
Hur att memorera en kortlek. Memorera rim "åtta kungar hotade att spara nittiofem drottningar för en sjuk knekt" detta är den ordning kortens rang kommer att köras i 8-k-3-10-2-7-9-5-Q-4-a -6-j.

Staplade däck metod (fusk)

  1. 1
    Memorera rim "åtta kungar hotade att spara nittiofem drottningar för en sjuk knekt" detta är den ordning kortens rang kommer att köras i 8-k-3-10-2-7-9-5-Q-4-a -6-j
  2. 2
    Memorera ordet "jagade" detta är den ordning de kostymer kommer att köras i chsd
  3. 3
    Ordna dina däck enligt mönstret, 8c-kh-3s-10d-...
  4. 4
    Använd detta magiska trick som kräver en förbokad däck eller låtsas ha "memorerat" det

Memory slott metod

  1. 1
    Bygg ett minne palats. Ett minne palats är en plats i ditt sinne (ofta baserad på en verklig plats) med många rum som du kan "placera" saker eller människor i att du kan associera med saker du behöver komma ihåg. Sedan, när du behöver komma ihåg dessa saker, du mentalt "gå" genom rummen. Konstruera ett minne palats tar lite tid och uthållighet, men när du har det, kan du använda den för nästan allt du behöver komma ihåg.
  2. 2
    Memorera följande sekvens:
    • A = 1, B = 2, C = 3, D = 4, E = 5, F = 6, G = 7, H = 8, I = 9 O = 0. Observera det finns ingen tio, bara 0. Zero blir O (låter som oh) för bekvämlighet. Det ser likadant ut.
  3. 3
    Tänk på ett tvåsiffrigt tal. Nu omvandla den med hjälp av tabellen ovan att bokstäver:
    • Till exempel: tänk på 34. Ta 3. Med hjälp av fingrarna, räkna ut breven till 3, A, B, C. Gör det för 4, D. Så du har CD. Nu kommer den knepiga biten. Du måste på något sätt associera dessa skrivelser, cd, med en person.
  4. 4
    Gör en lista på 100 personer. Använd numret alfabetet beskrivits ovan för att komma upp med 100 personer vars första och sista initialer korrelerar till varje nummer från 00 till 99. Du kan använda kända personer, vänner och kollegor-vem det tar för dig att få dina 100 personer. Som ett exempel, ta nummer 48. Detta skulle leda till DH (4 = D och 8 = H), så du kan räkna Damon Hill, den berömda motorsport mästare. För att memorera en kortlek, naturligtvis, behöver du bara 52 personer, men med 100 kommer att vara till nytta för andra strävanden, liksom.
  5. 5
    Tilldela en åtgärd till alla dina 100 personer. Talan om Damon Hill, till exempel, kunde logiskt att köra en racerbil. Åtgärden du tilldelar varje person kan vara vad du vill, så länge det är något du starkt förknippar med den personen och kan enkelt hämta. Du måste också se till att varje person har en unik verkningsmekanism. Det är den svåra delen, men det är väldigt viktigt.
  6. 6
    Tilldela varje kort en person och en åtgärdsplan, med denna metod. Till exempel skulle sex av klubbarna översätta numeriskt till 63 (av 6 förblir ett nummer, och "C" i "klubbar" är lika med 3 enligt tabellen ovan.) Ditt nummer 63 personer kan vara Frank Capra, direktören av den klassiska Filmen "Det är ett underbart liv". Hans insatser kan rikta en film medan i snön. Således sex av klubbarna blir Frank Capra. Dräkten spader utgör en svårighet eftersom det inte finns någon numerisk motsvarighet till bokstaven "S" i diagrammet ovan. För att lösa detta, kan du göra spadar lika annat brev än 3 (klöver), 4 (ruter), eller 8 (hjärter). Ett ännu enklare sätt, kanske, är att bara göra 6 = S istället för F.
    • Kom ihåg, de klädda korten är också viktigt, så se till att du har en person och en handlingsplan för dessa kort. Eftersom alla dina nummer kommer nu att tas (utom numret "1", som du kan ange som ess), måste du helt enkelt memorera namnen på de klädda korten. Eftersom systemet omfattar alla kort utom knektar, damer och kungar, behöver du bara komma ihåg 12 personer utanför systemet.
  7. 7
    Kontrollera att du har alla dina människor och deras handlingar utantill. Du bör kunna omedelbart föreställa den person som associeras med valfritt antal från 00 till 99, samt de personer som är associerade med var och en av de klädda korten.
  8. 8
    Memorera en kortlek genom att placera varje kort i ditt minne palats. När det blir dags att verkligen memorera däck, helt enkelt lägga korten i rummen i ditt minne palats. Således, om det första kortet är klöver sex, kanske du vill placera Frank Capra vid den första hållplatsen i ditt minne palats (de främre stegen för exempel).
  9. 9
    Gå igenom minnet palatset att minnas vad korten har vänt om och i vilken ordning.

Dubbel pegword metod

  1. 1
    Studera artikeln memorera en lista med siffror och rimmade ord att lära sig använda pegwords. Det är ett ganska enkelt koncept.
  2. 2
    Studera artikeln memorera siffror måste du vara skicklig på detta att använda steg 3
  3. 3
    Läs dessa pinnar för siffrorna 1 till 52:
0123456789
0slipsNoahmaråglagskokomurgrönapaj
10tårpaddateentiddäckhanddukundervisa (er)tacoTVbadkar
20näsamutternunNemoNairspikaskåranukeknivknopp
30musvallgravmoonmammaklipparenmulematchamuggfilmmopp
40rosstavnoshörningRAMfelrullamörtraketakrep
50lassolocklion

Om någon av dessa är svåra att komma ihåg, gör din egen

4.Learn dessa pinnar för korten:

ETT2345678910JQK
CKattCanKamKärnaKolKontanterCookieHostaCapoMålClubKrämKung
HHattHoneSkinkaHareHillHashHogHoofHippieSlangHjärtaDrottningGångjärn
SSuitSolSumÖmSailFönsterramSockSäkerTvålSåsSpadeSteamSing
DDatumDuneDamDörrDollDashDockDiveDebDosDiamantDrömDrick

För dessa pinnar, är den första bokstaven samma som färg, är den sista bokstaven (A-10 10 behandlas som 0) från större system, är Jack namnet på dräkten, kungen och drottningen (sorts) rim med orden "kung" och "drottning". Som med den tidigare förteckningen, om någon av dessa ger dig problem, göra upp en egen.

5.Associate kortet pinnar med antalet pinnar. Om dina första fem korten är KC, 9D, 10S, 3H, 8C, visualisera en kung (King of Clubs = "kung") slips (tie = 1) för det första kortet, en debutant (Deb nio av diamanter) på Noahs båge (Noah = 2) för det andra, Din mor (ma = 3) gör (eller täckt) sås (sås = 10 i spader) för 3: e kortet, en skinka (3 hjärter = skinka) på råg (råg = 4) smörgås, och en polisman (5 = lag) hosta (8 av klubbar = hosta) för det femte kortet.

6. Öva. Öva. Öva. Omedelbart memorera en hel kortlek är en bedrift. Förvänta dig inte att komma dit direkt.

Tips

  • Du kan använda den här metoden och minnet palatset att minnas någon lång sträng av siffror, liksom många andra saker. Se relaterade Google för mer information.
  • Kombinera verkan av en person med en annan person. När du behöver memorera en massa olika saker (en hel kortlek, till exempel), kan du finna det lättare att kombinera en person med en annan persons handling i syfte att spara tid och "space" i ditt minne palats. Anta till exempel att det första kortet som kommer upp är det sex av klubbarna (Frank Capra) och nästa är 4 hjärter (Damon Hill). Du kan då föreställa Frank Capra kör en racerbil i stället för att rikta.
  • Skapa en lista över personer som du känner till och som du kan föreställa. Det är mycket viktigt att du kan livfullt se personen i ditt sinne.
  • Denna metod kan ta en hel del tid att etablera, men i det långa loppet är det väl värt det. När du har alla dina associationer memorerade du kommer att kunna sakta komma ihåg ordningen på en kortlek. Med övning kommer du att kunna minnas korten mycket snabbt.
  • Du kan modifiera systemet för att fungera bäst för dig, men alltid vara konsekvent. Om du bestämmer dig för, till exempel, att 6 = S istället för F, 6 måste alltid lika S.